'Ik schrijf met licht', zei de in 2018 overleden fotojournalist Abbas Attar. De Iraniër woonde in Parijs, van waaruit hij de wereld rondtrok om conflicten vast te leggen: Biafra, Vietnam, Noord-Ierland, de aparthei...

'Ik schrijf met licht', zei de in 2018 overleden fotojournalist Abbas Attar. De Iraniër woonde in Parijs, van waaruit hij de wereld rondtrok om conflicten vast te leggen: Biafra, Vietnam, Noord-Ierland, de apartheid in Zuid-Afrika. Hij vond zijn roeping toen hij als elfjarige in Algerije getuige was van de onafhankelijkheidsoorlog en zette de kroon op het werk door in de late jaren zeventig de revolutie in zijn eerste vaderland te fotograferen. Na het verschijnen van het fotoboek Iran, la révolution confisquée (1980) was hij er jarenlang niet meer welkom. Maar Abbas, die in 1981 naar het persagentschap Magnum overstapte, had de blik intussen verlegd naar religie. Lang voor 9/11 legde hij de opkomst van de militante islam vast, daarna volgden onder meer het christendom en het boeddhisme. Op het einde van zijn leven stemde hij eindelijk toe om zelf voor de lens te komen. Het resultaat is deze film, waarvan de opnames een week voor zijn dood werden afgerond en die alleen al door Abbas' indringende zwart-witbeelden de moeite loont.