Ann Hui met Deannie Yip, Andy Lau, Dennis Chan
...

Ann Hui met Deannie Yip, Andy Lau, Dennis Chan Ondanks de vergrijzing zijn bejaarde filmheld(inn)en even zeldzaam als nuchtere dagen voor Lindsay Lohan en aangezien the biz alsmaar jonger mikt, blijft dat nog wel even zo. Wie toch inzoomt op een protagonist met genoeg rimpels voor een facelift of drie, krijgt algauw het etiket 'nichefilm' opgeplakt, al hoeft dat nog geen synoniem voor overdreven weke, door luierdragende tachtigplussers bevolkte steunkousencinema te zijn. Getuige dit Hongkongse kleinood. De titel is alvast treffend gekozen: een eenvoudig leven is precies wat Ah Tao de voorbije zestig jaar heeft gesleten, als trouwe huismeid van een bescheiden bourgeoisclan in Hongkong. Na een beroerte besluit ze dat het welletjes is geweest en vrijwillig het bejaardentehuis in te gaan, al blijkt dat een grotere stap dan verwacht. Niet alleen Ah Tao, wier familie jaren geleden naar de VS is verhuisd, heeft het moeilijk met de slordige verpleegsters en sukkelende leeftijdsgenoten die haar in haar nieuwe home omringen. Ook Roger, de vrijgezelle filmproducent bij wie ze jaren in dienst was, kan moeilijk afscheid van haar nemen: voor hem is ze altijd een soort ersatzmoeder geweest. Pronkerige spektakelcinema of breed uitgesmeerde emoties hoef je niet te verwachten. In een observerende, eenvoudige stijl registreert regisseuse Ann Hui hoe twee gewone mensen op dagelijkse wijze met elkaar omgaan en hoe de rollen tussen beiden worden omgedraaid. Bovendien voegt ze daar af en toe wat milde humor en melige muziekjes aan toe, terwijl de lokale bejaardenverzorging, zonder te preken, wordt neergezet als een industrie waarin dollars wel eens voor patiënten komen. Het 'simpele' verhaaltje, dat vorig jaar goede kritieken kreeg in Venetië, is gebaseerd op gebeurtenissen uit het leven van filmproducent Yan-Lam Lee, die ook het scenario schreef. Voor de hoofdrollen deed Hui, die eerder al prijzen pakte in Berlijn met de feminiene tearjerkers Ordinary Heroes (1999) en Summer Snow (1995), weer een beroep op de tandem Deannie Yip en Andy Lau. Beide Hongkongse supersterren waren in het verleden al vaker als moeder en zoon te zien, wat te merken is in de ongedwongen, bijna achteloze manier waarop ze elkaar flankeren. Geen grootste film, laat staan een wereldschokkende; wel een klein en intiem dubbelportret over vriendschap en waardig ouder worden, met een cameo'tje voor actiemaestro Tsui Hark. DAVE MESTDACH