1. ELENA

In zijn derde langspeelfilm laat Russisch toptalent Andrei Zvyagintsev de natuurlyriek van vroeger werk The Return en The Banishment achter zich en gaat hij voor een beklemmende stadsnachtmerrie. Het titelpersonage is een gepensioneerde verpleegster die op latere leeftijd hertrouwde met de rijke Vladimir. Wanneer deze het vertikt om haar zoon uit een voorgaand huwelijk financieel bij te staan, verdwijnt Elena's zorgzaamheid als sneeuw voor de zon. Een bijtende kritiek op het morele drijfzand waarin Rusland zich bevindt sinds het fascistoïde bestuur van Vladimir Poetin.
...

In zijn derde langspeelfilm laat Russisch toptalent Andrei Zvyagintsev de natuurlyriek van vroeger werk The Return en The Banishment achter zich en gaat hij voor een beklemmende stadsnachtmerrie. Het titelpersonage is een gepensioneerde verpleegster die op latere leeftijd hertrouwde met de rijke Vladimir. Wanneer deze het vertikt om haar zoon uit een voorgaand huwelijk financieel bij te staan, verdwijnt Elena's zorgzaamheid als sneeuw voor de zon. Een bijtende kritiek op het morele drijfzand waarin Rusland zich bevindt sinds het fascistoïde bestuur van Vladimir Poetin. Een van de beste films uit de Un Certain Regardsectie op het voorbije Filmfestival van Cannes. Regisseur Joachim Trier ontwijkt de grand-guignolaanpak van ver familielid Lars, maar schuwt de Grote Onderwerpen allesbehalve. In zijn tweede langspeler volgt de voormalige skateboardkampioen een dag in het leven van Anders, een ooit beloftevolle schrijver die net is ontslagen uit een afkickcentrum. Na een mislukte zelfmoordpoging zet hij koers richting de grote stad, waar hij oude vrienden ontmoet, toekomstplannen opblaast en in het nachtleven duikt. Dagen zonder lief op z'n Noors. 3. THE FUTURE De Californische kunstenares Miranda July volgt haar verfrissende Caméra d'Or-winnaar Me and You and Everyone We Know op met een ontregelende historie over een koppel dat verregaande voorbereidingen treft omdat ze op het punt staan een kat te adopteren. Beiden dienen hun ontslag in, zij begint een affaire met een oudere man en hij gaat aan de slag als bomenverkoper. Een 'love it or hate it'-project waarin July een unieke draai geeft aan het universele gegeven van de kinderwens. De prent die Bela Tarr in februari de Zilveren Beer opleverde op het Filmfestival van Berlijn is verplichte kost voor cinefielen van de harde lijn. De Hongaarse meester- cineast balanceert andermaal virtuoos op het slappe koord tussen minimalisme, banaliteit en bezwering. Tarr laat zijn vertrekpunt - het vermeende incident in Turijn waarbij een huilende Friedrich Nietzsche een afgeranseld paard omhelsde - al snel los en concentreert zich op zes dagen uit het leven van de eigenaar van het beest en zijn relatie met zijn kleindochter. Arthousecinema op zijn meest uitdagend! Japans veelfilmer Takashi Miike en Merry Christmas, Mr. Lawrence- producent Jeremy Thomas halen na de internationale triomftocht van hun 13 Assassins-remake opnieuw de mosterd bij een klassieker uit het land van de rijzende zon. De Audition-cineast blijft ondanks zijn bloeddorstige reputatie en de mogelijkheden van de digitale 3D-technologie relatief trouw aan de sobere mise-en-scène van Masaki Kobayashi's origineel. Verwacht dus geen splatterfestijn vol rondvliegende ingewanden, maar een uiterst gelaagd kostuumdrama met haast tastbare decors. Debuterend cineast Mark Jackson maakt met dit bevreemdende kleinood brandhout van de 'we need more money'-mentaliteit die hoogtij viert in de Vlaamse filmwereld. Wat rechttoe rechtaan begint als een Gus Van Santachtig portret van een tiener die zich ontfermt over een gehandicapte ouderling in een afgelegen huis op een druilerig eiland in de buurt van Seattle, begeeft zich langzaam maar zeker richting de psychologische schemerzone waar Polanskiklassiekers als Repulsion en Rosemary's Baby zich afspelen. Niet slecht voor een productie met een budget van om en bij de 20.000 dollar. 7. MARTHA MARCY MAY MARLENE Onderwerp van deze winnaar van de regieprijs op het recentste Sundance Film Festival is een jonge vrouw die op de vlucht slaat voor een manipulatieve sekte en de enigmatische leider ervan. Haar familie probeert haar zo goed mogelijk op te vangen, maar haar alsmaar toenemende achtervolgingswaanzin maakt dat bijna onmogelijk. Met hoofdrollen voor Elisabeth Olsen, het jongere en meer getalenteerde zusje van de Olsen Twins, en John Hawkes, de dreigende oom uit de eerdere Sundance-hit Winter's Bone. Bijna tien jaar hebben we moeten wachten op de nieuwe film van Ratcatcher- en Morvern Callar-belofte Lynne Ramsay. In haar derde langspeler zoomt de Schotse cineaste in op de mentale hel waarin een vrouw terechtkomt nadat haar puberzoon een bloedbad heeft aangericht op zijn middelbare school. Volgens velen had hoofdactrice Tilda Swinton de Prijs voor de Beste Actrice moeten winnen op de jongste editie van het Filmfestival van Cannes, in plaats van Melancholia-bruid Kirsten Dunst. 9. MISTÉRIOS DE LISBOA Het magnum opus van Raul Ruiz, de onlangs overleden Chileens-Franse cineast die meer dan 115 films op zijn naam heeft staan. Protagonist van deze bewerking van een negentiende-eeuwse roman is Pedro da Silva, een bastaardkind dat een zoektocht naar zijn ware roots begint. Die queeste moet echter baan ruimen voor een caleidoscoop van intriges, complotten, verhalen en verhalen in verhalen. Een waaier aan interessante personages, extravagante romantiek en somptueuze settings maken deze 'magistrale meditatie over verhalende kunst en cinema' (aldus vakblad Film Comment) compleet. Ook interessant: Ruiz opteerde voor deze bioscoopversie van een zesdelige tv-reeks voor een radicaal verschillende montage van hetzelfde basismateriaal. Daardoor sneuvelden twee verhaallijnen, maar zijn de meeste scènes langer. 'Alweer een bewerking van de Charlotte Brontëroman?' horen we u al denken. Weet echter dat regisseur Cary Fukunaga even goed overweg kan met de Britse mistigheid van de literatuurklassieker als met de Latijns-Amerikaanse hitte van zijn geprezen debuut Sin nombre. Rijzende sterren Mia Alice in Wonderland Wasikowska en Michael X-Men: First Class Fassbender spelen de pannen van het dak als de gouvernante uit de titel en haar mysterieuze werkgever Rochester. De doorgedreven grimmige fotografie doet bovendien het gothicgehalte van het relaas aanzienlijk toenemen. Door Steven Tuffin