Het leidt weinig twijfel dat je een hele bibliotheek kunt vullen met boeken over Star Wars, de ultieme space opera-saga. Toen George Lucas, het grote brein achter het galaxy far, far away, besloot een volledig universum met een eigen filosofie uit de grond te stampen en dat naar film te vertalen, leek dat een onmogelijk titanenwerk - waar menig producer ook voor paste. Maar kijk, zoveel decennia later is Star Wars een gigaproduct, opgekocht door Disney, en een van de wins...

Het leidt weinig twijfel dat je een hele bibliotheek kunt vullen met boeken over Star Wars, de ultieme space opera-saga. Toen George Lucas, het grote brein achter het galaxy far, far away, besloot een volledig universum met een eigen filosofie uit de grond te stampen en dat naar film te vertalen, leek dat een onmogelijk titanenwerk - waar menig producer ook voor paste. Maar kijk, zoveel decennia later is Star Wars een gigaproduct, opgekocht door Disney, en een van de winstgevendste filmreeksen in de geschiedenis. Niet voor niets noemt collega-fantasyregisseur Peter Jackson Lucas de 'Thomas Edison van de moderne filmindustrie'. (Het had overigens helemaal anders kunnen lopen, zo maken de eerste woorden van deze monsteruitgave duidelijk: Lucas ontsnapte op zijn achttiende aan de dood bij een zwaar auto-ongeluk.) Taschen liet het aan Paul Duncan over om dit bijna megalomane visuele naslagwerk van de originele Star Wars-trilogie te creëren. Met 7,5 kilo mag je dit logge koffietafelboek gerust de Jabba de Hutt van de boekenkast noemen. Binnenin is Duncan erin geslaagd zich niet te beperken tot pure recyclage van andere notoire Star Wars-bijbels - al is het maar door het vermelden van de vaak 'vergeten' Holiday Special en de Ewokavonturen. Uiteraard is dit boek een oogorgasme, met meer dan 1200 illustraties, waaronder setfoto's, schetsen, posters, designs en scenarioprobeersels. Dat zorgt voor meer dan één verrassing. Zo tonen concepttekeningen aan dat Chewbacca niet van in den beginne de knuffelbare lieveling was van wie we zijn gaan houden. En waarom lijkt C-3PO een regelrechte kopie van Brigitte Helms Maschinenmensch uit Metropolis, Fritz Langs iconische blockbuster avant la lettre? Duncan werkte twee jaar lang aan dit naslagwerk en had daarbij onbeperkte toegang tot de archieven van Lucasfilm, onder meer die op de Skywalker Ranch, het aardse epicentrum van Lucas' verzonnen sterrenstelsel. De schrijver interviewde de nu nogal teruggetrokken regisseur drie dagen, wat meteen garant staat voor het unieke karakter van dit gevaarte. Met veel humor doet de filmmogol het waarom uit de doeken van elk klein en minder klein detail. Nu nog zo'n allesomvattende gids over de prequels en we weten meteen ook waarom Jar Jar Binks ooit het levenslicht heeft gezien.