GABRIEL RIOS

Viert na enkele jaren New York zijn comeback in België met het geprezen album This Marauder's Midnight.
...

Viert na enkele jaren New York zijn comeback in België met het geprezen album This Marauder's Midnight. JAN DELVAUX: Ik vond zijn aanpak - eerst elke maand een nieuwe single en op het eind pas de plaat - zeer verrassend. Vooral omdat hij meteen uitpakte met zijn hoofdvogel, het prachtige Gold. Riskant, want je dreigt zo de rest van je singles te overspoelen. Jim, kun jij nog een andere single van Rios noemen? Neen? Keine Ahnung, hé. JIMMY DEWIT: Ah, het was eentje in het Duits? DELVAUX: Hij is momenteel trouwens erg populair in Noorwegen. Gold heeft daar in het najaar vijf weken op nummer één gestaan in de hitparade. Ter vergelijking: bij ons was dat één week. Die Scandinavische link geeft aan dat geen plan soms het beste plan is. De nieuwe regeringen schroeven de cultuursubsidies terug. DELVAUX: We hebben een zeer lonend festivalcircuit, waar Belgische bands goed hun boterham kunnen verdienen. Overwinteren doe je dan in de culturele centra. Ik denk dat vooral jonge bands het slachtoffer zullen worden, want het jeugdhuizencircuit bestaat haast niet meer. Je zult zien dat de cultuurhuizen en festivals meer op safe gaan spelen. Groepen als School Is Cool of Geppetto & The Whales: lof genoeg, maar ze hebben moeite om een carrière uit te bouwen. Flip Kowlier is een van de weinige acts die erin slagen om op alle niveaus aanwezig te zijn, net als Oscar & The Wolf dit jaar. Maar dat zijn uitzonderingen. DEWIT: Een revelatie voor mij was dit jaar dj Poldoore. Fantastische laidback hiphop. Hij staat voor de nieuwe generatie dj's: met één laptopke creëren ze een hele wereld. DELVAUX: Aan de gitaarkant vond ik het toch mager. Ik proef niet echt evolutie. De dEUS-gitarist was in 2014 overal, met onder meer Hitsville Drunks, Gruppo di Pawlowski en zelfs een Nederlandstalig project, Maurits Pauwels Experience. DELVAUX: Hij kan en wil zoveel, maar in feite weet een mens nog steeds niet wat de allerbeste Mauro in zich heeft. Hij heeft wel een uniek economisch model voor zichzelf gecreeerd, maar ik mis iets verbluffends. Een plaat met louter akoestische gitaar en mooie nummers bijvoorbeeld. DEWIT: Focus, dat willen we! Mauro speelt graag de stoorzender en dat ontspoort vaak in noise, maar wanneer hij voor de grap eens een 'gewoon nummer' speelt, gaat het haar op je arm omhoog staan omdat het zo schoon is. De frontman van Gorki overleed op 29 november. DELVAUX: Ik ben in dezelfde maand als hij geboren, juli 1962 - Frank Vanderlinden trouwens ook. Dat hij er al niet meer is, voelt raar aan. Luc zal voor mij altijd een enigma blijven. Er school een flinke portie tragiek in hem. Hij was voor een stuk miskend en dat stemde hem triest, denk ik. DEWIT: Miskend? De ster van Gorki was misschien tanende, maar ik heb respect voor de rustige vastigheid waarmee hij verder deed. Liever dat dan wat mijn all-time hero Giorgio Moroder mij nu flikt. Door Daft Punk op fantastische wijze heropgevist en dan vindt meneer het plots nodig een totale shite comeback te maken met een slechte EDM-plaat. Giorgio, fuck toch eens off man! Wat dat betreft, heeft Luc De Vos toch een mooi parcours gereden. DELVAUX: Er is geen Belpop-docu gemaakt over Gorki, hij heeft nooit een MIA ontvangen - nochtans naar zijn hit genoemd - en vorig jaar is 25 jaar Gorki haast geruisloos gepasseerd. Dat is helaas veelzeggend. Verzamelaar met Belgische verborgen funkparels uit de seventies, volgens Delvaux en Dewit de beste plaat van 2014. DELVAUX: In de jaren zeventig had je een heleboel begaafde studiomuzikanten die toerden met de Will Tura's van deze wereld, maar occasioneel hun eigen ding konden doen. Zonder enige commerciële druk. Veel van die plaatjes zijn tussen de plooien gevallen, maar werden nadien gesampled door internationale artiesten zoals J Dilla of Howie B. Gelukkig is het beste uit die periode nu samengebracht op het dubbelalbum Funky Chicken. DEWIT: Ik heb het al getest op de dansvloer: werkt perfect! BELPOP BONANZA BIS Vanaf 17/1 op tour. Alle info: belpopbonanza.be DOOR MATTHIAS STOCKMANS