1 Jeff Jarvis, Mouria, 336 blz., euro19,90 - 2 Randall Stross, De Bezige Bij, 351 blz., euro19,90
...

1 Jeff Jarvis, Mouria, 336 blz., euro19,90 - 2 Randall Stross, De Bezige Bij, 351 blz., euro19,90 Er wordt wel eens gezegd dat Google de doodgraver van het boek is, omdat de zoekmachine ons brein afleert om nog echt uitgebreid te zitten lezen. De boekensector lijkt het bedrijf dat voorlopig toch niet echt kwalijk te nemen - dat leiden we althans af uit het feit dat er op een week tijd niet één, maar twee boeken over Google op de markt komen: Wat Zou Google Doen? van de Amerikaanse blogger en professor nieuwe media Jeff Jarvis (zie ook het interview in Knack vorige week) en Planeet Google van Randall Stross, een man die lesgeeft in Silicon Valley en eerder al werken over Microsoft en Steve Jobs bij elkaar pende. Als het onderwerp u interesseert, maar u wat krap bij kas zit, hebben we slecht nieuws: de twee boeken vullen elkaar immers zo goed als naadloos aan. Voor Jarvis is Google maar een startpunt: hij besteedt weinig aandacht aan het bedrijf zelf (hij heeft ook met niemand van Google gesproken), maar legt op een erg bevlogen manier uit hoe de onderneming voor andere bedrijven de weg naar het succes kan wijzen. En hij laat zien hoe de wereld zal veranderen zodra iedereen het genie van Google gevolgd heeft. Stross toont daarentegen waar de onderneming vandaan komt en hoe ze in het snelst groeiende bedrijf uit de wereldgeschiedenis is veranderd - al is Google nog altijd verrassend klein: er werken maar 17.000 mensen in het bedrijf en de gebouwen van Googleplex zijn 'niet veel groter dan die van één enkele middelbare school'. Wat Zou Google Doen? is kortom een managementboek, inclusief peptalk en slogans - we hebben de leuze 'Klein is het nieuwe groot' in zijn boek wel twaalf keer geteld. Planeet Google is veeleer een historische studie, voor zover je dat woord kunt gebruiken voor een bedrijf dat nauwelijks een decennium bestaat. De twee auteurs vullen elkaar nog op een andere manier aan. In zijn enthousiasme stapt Jarvis namelijk nogal makkelijk over de minder visionaire kanten en de hypocriete trekjes van Google heen, terwijl Stross evenveel aandacht besteedt aan de zwaktes als aan de krachten van het bedrijf. Hij lijkt er soms zelf plezier in te scheppen om erop te wijzen dat het bedrijf niet altijd doet wat het zelf predikt. Zo vertelt hij over een journalist van technologiewebsite CNET News die drie jaar geleden bij wijze van experiment onderzocht hoeveel persoonlijke informatie ze via Google over een van de bonzen van Silicon Valley te pakken kon krijgen. Toen die gegevens op de website gezet werden, bleek de man in kwestie daar niet mee opgezet: hij besliste zelfs om een jaar lang niet meer met CNET News te spreken. Drie jaar later is Eric Schmidt, het toenmalige slachtoffer, CEO van... Google. Stefaan Werbrouck