1. Zondag 25/1, 14.05 - één. Vittorio De Sica met Sophia Loren, Marcello Mastroianni, Aldo Puglisi. IT-FR 1964.
...

1. Zondag 25/1, 14.05 - één. Vittorio De Sica met Sophia Loren, Marcello Mastroianni, Aldo Puglisi. IT-FR 1964. 2. Maandag 26/1, 20.40 - VT4. Judd Apatow met Steve Carell, Catherine Keener, Paul Rudd. VS 2005. Romantische komedies met seks (nou ja) als verkoopargument en veel mannelijke lafheid en machochauvinisme: je vindt het zowel in de Italiaanse klassieker Matrimonio all'Italiana als in de Amerikaanse farce The 40 Year Old Virgin. Of oude Europese klasse versus de nieuwe luim uit Hollywood. 'Als ik met Marcello speel, ben ik de volle maan. En hij is de halo rondom me', dixit Sophia Loren, nog altijd een van de grootste sekssymbolen van de Italiaanse cinema, over haargedroomde tegenspeler Mastroianni. Al slingert ze hem in deze typische Italiaanse commedia heel wat bittere verwijten naar het hoofd als Filumena, een analfabete ex-prostituee die in het vurige Napels al meer dan twintig jaar de minnares en dienstmeid is van de rijke pasteizaakeigenaar Domenico (Mastroianni). Mastroianni speelt in dit uitbundige blijspel een hooghartige variant op het soort rollen dat van hem een internationale filmster hebben gemaakt: die van de grote verleider. De titelheld in Apatows seksfarce daarentegen is nog nooit van bil gegaan. Zijn collega's in de elektronicawinkel hebben anders genoeg domme ideeën om nerd Andy ( The Office-acteur Steve Carell) van zijn dilemma te verlossen. Aan scabreuze grappen geen gebrek in het spottende The 40 Year Old Virgin. Toch is deze soapachtige komedie met rake oneliners en hilarische situaties geen lange opeenstapeling van vernederende situaties. De grove humor ruimt geleidelijk plaats voor een meer fijngevoelige en oprechte romantische kijk dankzij Catherine Keener ( Capote) als Andy's nieuwe hartendief. Jammer genoeg wordt de toon ook een stuk minder riskant. Dan steekt er meer verrassing en hartstochtelijke energie in het screwballachtige gevecht tussen Mastroianni en la Loren. Vooral Loren bijt furieus en met de nodige maskerade van zich af waardoor deze door De Sica met ironie geobserveerde komedie zich verrassend ontwikkelt tot een melodrama over de mythe van de Italiaanse familie en de sterke rol van la mama. (L.J.)