1. (Special Edition) - 2. Disney DVD
...

1. (Special Edition) - 2. Disney DVD 1. 1941 - 2. 1943 1. Film: **** - 2. Film: ** 1. Extra's: *** - 2. Extra's: * 2. Disney DVD In tegenstelling tot andere Disneyklassiekers uit de vroege jaren 40 ( Pinocchio, Fantasia, Bambi) werd Dumbo vrij snel en goedkoop vervaardigd. Om kosten te sparen duurt deze 'avondvullende' tekenfilm nauwelijks 64 minuten. Al die beperkingen kwamen de kwaliteit echter ten goede: Dumbo grijpt terug naar de frisheid, de uitbundigheid, de onschuld en de pure fun van Disneys vroegste cartoons. Het verhaal blijft zeventig jaar later nog altijd de meest bekoorlijke, geestige en leerzame zedenles die ooit op pellicule werd getekend: de kleine circusolifant wordt om zijn grote oren door de rest verstoten, maar weet deze afwijking tot een voordeel om te buigen en wordt een echte ster als de eerste vliegende olifant. Tegelijk met Dumbo verschijnt ook Saludos Amigos op dvd, een zeer ongewoon project van Disney dat het resultaat was van een aantal politieke, sociale en economische factoren. Toen in 1939 in Europa Wereldoorlog II losbarstte, werd Hollywood beroofd van zijn grootste overzeese afnemers. Om dit te compenseren dienden nieuwe markten aangeboord te worden, met Latijns-Amerika als meest voor de hand liggende plek. Daarenboven maakte de Amerikaanse overheid zich zorgen over de groeiende invloed van nazi-Duitsland in Zuid-Amerika. Nelson Rockefeller, coördinator van Latijns-Amerikaanse zaken, ging daarom op zoek naar propagandistische filmprojecten en stelde Walt Disney voor om een goodwillreis te ondernemen naar Argentinië, Peru, Chili en Brazilië en er voor rekening van Buitenlandse Zaken vier korte animatiefilms te maken, gebaseerd op de legenden, inwoners en nationale karaktertrekken van de bezochte landen. Voor Disney kwam dit zuidelijke avontuur ook om andere redenen goed uit: zo kon hij de grote staking in zijn studio ontvluchten én hardnekkige geruchten over zijn pro-nazisympathieën de kop indrukken. Disney reisde samen met zijn vrouw en een groep van zeventien tekenaars. In Brazilië richtte hij zelfs een kleine tijdelijke animatiestudio op, waar lokaal talent zich in de Disneytekenstijl kon bekwamen. De geplande vier afzonderlijke korte tekenfilms werden uiteindelijk in 1943 als één geheel van 40 minuten uitgebracht, waarbij de animatiestukjes geregeld onderbroken werden door op de reis geschoten documentair materiaal die tonen waar de tekenaars de mosterd haalden. In tegenstelling tot latere experimenten werd met die combinatie van liveaction en animatie verder echter niets gedaan. De eerste episode, Lake Titicaca, biedt niet meer dan een doorsnee-avontuur van Donald Duck in de Andes. Het tweede en beste deel, Pedro, doet het relaas van een vermenselijkt postvliegtuigje dat in barre weersomstandigheden de bergen moet oversteken en is een juweeltje op vlak van animatie. Aquarela do Brasil, waarvan de titel al naar de fraaie tekenstijl hint, maakt ook het best gebruik van carnavaleske couleur locale en toont hoe een energieke papegaai Donald Duck op het ritme van de samba door Rio's Copacabana gidst. In El Gaucho Goofy mag een andere populaire animatiefiguur uit de Disneystal de verschillen demonstreren tussen de Amerikaanse cowboy en zijn Argentijnse evenknie van de grazige pampa's. (P.D.)