Vijfde editie van ‘Summer of Photography’ van start

© Facebook

De tweejaarlijkse tentoonstelling ‘Summer of Photography’, opgebouwd rond de genderthematiek, gaat op 18 juni van start.

De tweejaarlijkse tentoonstelling ‘Summer of Photography’, opgebouwd rond het thema ‘gender’, gaat op 18 juni van start. De openingsfototentoonstellingen zijn ‘Woman. The Feminist Avant-Garde of the 1970s’, ‘Where we’re at’, ‘The Belgian Six” van The Word en ‘Kinderwunsch’ van Ana Casas.

De vijfde editie van de tweejaarlijkse tentoonstelling ‘Summer of Photography’, met als hoofdthema gender, gaat van start op 18 juni. Op initiatief van BOZAR werken 35 partners dit jaar opnieuw samen om een internationaal podium voor fotografie te scheppen. Het festival brengt een enorm aanbod aan boeiende evenementen, waaronder de openingsfototentoonstellingen ‘Woman. The Feminist Avant-Garde of the 1970s’, ‘Where we’re at’, ‘The Belgian Six” van The Word en ‘Kinderwunsch’ van Ana Casas.

‘Woman. The Feminist Avant-Garde of the 1970s’

De hoofdexpositie is ‘Woman. The Feminist Avant-Garde of the 1970s’, met als curator Gabriele Schor. Hiermee willen de partners een debat op gang brengen rond de positie van de man en de vrouw in de hedendaagse samenleving. De kunstgeschiedenis toont aan dat het beeld van vrouwen het resultaat is van mannelijke projecties, maar in de jaren ’70 creëerden vrouwelijke artiesten voor het eerst zelf ‘het beeld van de vrouw’. Werk van onder andere Cindy Sherman (VS), Ana Mendieta (Cuba), Alexis Hunter (Nieuw-Zeeland), Francesca Woodman (VS), Suzy Lake (Canada) en Gina Pane (Frankrijk) worden vertoond.

‘Where we’re at! Other Voices on Gender’

Het hoofdthema gender kleurt ook de tentoonstelling rond vrouwelijke Afrikaanse kunst in ‘Where we’re at! Other Voices on Gender’ met curator Christine Eyene. ‘Where we’re at’ brengt vrouwelijke fotografes en artiesten uit Afrika en de Caraïben samen. De geselecteerde stukken voor deze expositie benadrukken huidige debatten rond gelijkheid tussen vrouwen en mannen, seksualiteit, lichamelijkheid en zelfrepresentatie.

Het project presenteert een deel van het oeuvre van artiesten die belangrijke bijdragen geleverd hebben aan de aanwezigheid van vrouwen in kunst sinds de jaren ’80. Onder meer beeltenissen van Hélène Amouzou (Togo/België), Rehema Chachage (Tanzania), Angèle Étoundi Essamba (Kameroen/Nederland), Cecilia Ferreira (Zuid-Afrika), Lisa Hilli (Papoea-Nieuw-Guinea/Australië) en Hélène Jayet (Frankrijk) worden er gepresenteerd.

‘The Belgian Six’

The Word – een halfjaarlijks, gedrukt kunstmagazine dat fotografie, muziek en kunst documenteert – etaleert werk van de zes meest beloftevolle, jonge Belgische fotografen. Dit is de eerste grote tentoonstelling van The Word in de BOZAR en één van de meest significante groepstentoonstellingen over Belgische fotografie van de afgelopen jaren. Deze expo verenigt contrasterende stijlen van drie vrouwelijke en drie mannelijke landgenoten in de hedendaagse fotografie.

‘The Belgian Six’, met curator Nicholas Lewis, brengt gloednieuwe creaties van Bieke Depoorter, Sarah Eechaut, Hana Miletic, Sébastien Bonin, Max Pinckers en David Widart.

Sarah Eechaut is een Gentse fotografe (1983). Ze zweert nog steeds bij analoge fotografie en stelt in de BOZAR zes splinternieuwe afdrukken voor.

Hana Miletic (1982) is geboren in Kroatië maar woont al een tijd in Brussel. Haar foto’s bundelen eigentijdse, maatschappelijke fenomenen in Europese steden die betrekking hebben tot culturele identiteit. Voor het project ‘The Belgian Six’ brengt ze ‘Coif Mode’ en ‘Sint-Annabos’.

Bieke Depoorter (1986) is het jongste toekomstig lid van Magnum, een prestigieuze, coöperatieve vereniging van fotografen, opgericht in 1947 door Henri Cartier-Bresson, Robert Capa, George Rodger en David Seymour. Naast Bieke zijn er nog vier andere Belgen lid van het fotocollectief. In de BOZAR toont ze een deel van ‘I am about to call it a day’ en ‘In Between’, reeksen die ze gemaakt heeft in Egypte en in de Verenigde Staten.

Sébastien Bonin (1977) woont in de Belgische hoofdstad. Zijn werk brengt de eigenlijke processen die gehanteerd worden in de fotografie en stelt de manier waarop fotografie gebruikt wordt in vraag. Hij is al meer dan 10 jaar actief als fotograaf.

Max Pinckers (1988) heeft in eigen beheer het boek ‘The Fourth Wall’ uitgebracht , dat de relatie onderzoekt tussen fictie en werkelijkheid in India. Hij bracht een groot deel van zijn jeugd door in India. Zijn beeltenissen hebben een cinematografisch karakter. Hij toont ‘Will They Sing Like Raindrops or Leave Me Thirsty’ op de ‘Belgian Six’.

David Widart (1982) is een Belgische fotograaf uit Luik dat bekend staat om zijn ultra realistische creaties. Voor ‘The Belgian Six’ brengt David zes bijzondere afdrukken waarin zware thema’s gecontrasteerd worden met een milde toon.

Kinderwunsch

Het werk van de Spaanse Ana Casas neemt het moederschap onder de loep. Ze vertrekt vanuit haar eigen ervaring als moeder en wil toeschouwers tot nadenken aanzetten. Het moederschap wordt bekeken als een kruispunt in de ontwikkelingsfase, een transformatie van de vrouw en de onvermijdelijke terugkeer naar de eigen kindertijd. (AD)

De meeste tentoonstellingen zijn te zien in Bozar en Wiels. Ook kleinere expositieruimtes als De Markten, Botanique en Cultuurcentrum Strombeek-Bever nemen deel. ‘Summer of Photography’ loopt van 18 juni tot en met 31 augustus. ‘The Belgian Six’: 18/06 > 31/08/2014, BOZAR, Brussel. ‘Where we’re at! Other Voices on Gender’: 18/06/2014 – 31/08/2014, BOZAR, Brussel. ‘WOMAN. The Feminist Avant-Garde of the 1970s’: 18/06 > 31/08/2014, BOZAR, Brussel. ‘Kinderwunsch’ van Ana Casas: 17/06/2014-06/07/2014, BOZAR, Brussel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content