Opening met MASterwerken

© Lukas-Arts in Flanders vzw, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

De openingstentoonstelling, die de toonaangevende Antwerpse beeldcultuur in de kijker plaatst, wil een breed publiek aantrekken.

Tot eind volgend jaar is op de derde verdieping van het MAS een prestigieuze openingstentoonstelling te zien die de toonaangevende Antwerpse beeldcultuur, van de middeleeuwen tot nu, in de kijker plaatst.

‘Meesterwerken in het MAS. Vijf eeuwen beeld in Antwerpen’, zo heet de eerste grote expo van het MAS, te zien tot en met 30 december 2012. Het is een topselectie uit de topcollecties van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA), het Museum voor Hedendaagse Kunst Antwerpen (MuHKA) en het Museum Plantin-Moretus/ Prentenkabinet. Daarbij horen pronkstukken van oude meesters als Rubens, Van Eyck en Ensor, maar ook van internationaal gelauwerde hedendaagse kunstenaars als Luc Tuymans, Jan Fabre en Panamarenko.

Bart De Baere, directeur van het MuHKA en een van de curatoren, omschrijft Meesterwerken in het MAS als een brede publiekstentoonstelling, die dus niet alleen de kunstkenners kan bekoren maar evenzeer het grote publiek, en zeker ook mensen uit andere culturen en tradities, die minder vertrouwd zijn met de evoluties in de Antwerpse, en bij uitbreiding de Vlaamse, beeldcultuur van de middeleeuwen tot nu. Want het is een feit: die ontwikkelingen hebben een immense impact gehad op de westerse beeldcultuur tout court. ‘Er zijn veel haven – steden in de wereld,’ zegt De Baere, ‘maar in geen enkele daarvan is er zo’n interessant en uniek ‘beelddenken’ ontstaan als in Antwerpen. Dat is wat we de bezoekers met deze tentoonstelling willen meegeven.’

Verwondering

‘Meesterwerken in het MAS’ breit een vervolg aan ‘A Story of the Image. Old and New Masters from Antwerp’, een expo die in 2009 eerst te zien was in het Shangai Art Museum, en die later dat jaar verhuisde naar het National Museum of Singapore. Dat was ook samenwerking tussen stad Antwerpen, KMSKA en MuHKA, en ook al met Bart De Baere als een van de drijvende krachten.

‘Die tentoonstellingen in Azië hebben ons geleerd dat je er niet zomaar van mag uitgaan dat mensen uit andere culturen geïnteresseerd zijn in ons culturele erfgoed. Zij hebben ginds namelijk óók veel te bieden op cultureel vlak. Tijdens de voorbereidingen op deze MAS-tentoonstelling hebben we dan ook goed nagedacht over het verhaal dat we aan de hand van de bijzondere kunstwerken uit onze collecties wilden overbrengen, opdat de hele wereld straks zal erkennen: “Wauw, Antwerpen is écht belangrijk geweest in de ontwikkeling van de globale beeldcultuur.”‘

In het hart van de tentoonstellingsruimte op de derde verdieping van het MAS bevindt zich de ‘Wunderkammer’ of kunstkamer. ‘Die stelt de verwondering van de toeschouwer ten opzichte van de wereld centraal’, aldus De Baere. ‘Die kamer staat voor de emancipatie van de burgerij in de vroege moderne tijd, toen de mensen zelf begonnen na te denken over de wereld en er een eigen beeldende invulling aan gingen geven. De oude Antwerpse kunstenaars hebben die ‘notie van het beeld’ mee bepaald, met de introductie van nieuwe vormen en stijlen in de schilderkunst, de allegorische werken van Rubens, de grafische kunst die verbonden was aan een in die tijd nieuwe, wetenschappelijke manier van denken…’

‘Maar de kunstkamer bevat bijvoorbeeld ook een aantal elementen uit Panamarenko’s Workstation Biekorfstraat (zijn gewezen atelier en woonhuis in Antwerpen, waarover recentelijk een boek verscheen, nvdr). Je zult dan merken dat de omgeving van zijn werken ingrediënten bevat die de zestiende-, zeventiende- eeuwse kunstenaars ook al gebruikten.’

Michael Ilegems

Meesterwerken in het MAS. Vijf eeuwen beeld in Antwerpen, tot 30 december 2012. Toegang: 8 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content