Kunst op het raakvlak tussen 2D en 3D

© Fabrizio Musa

In Brussel lopen twee expo’s met schilderijen uit heel verschillende periodes, maar hetzelfde onderwerp: onze hoofdstad.

Brussel inspireert, zoveel is zeker. Na de zomerexpo’s ‘Brussel in vogelvlucht’ en ‘Facing Brussels’ van fotografencollectief Nadaar in het BELvue Museum vormt de stad opnieuw het centrale thema van twee tentoonstellingen.

In het Internationaal Centrum voor Stad, Architectuur en Landschap (CIVA) toont de Italiaanse kunstenaar Fabrizio Musa zijn visie op de stad. In zijn schilderijen komt vooral zijn fascinatie voor de mengelmoes aan architecturale stijlen tot uiting. “Ik hou van de mix tussen de residentiële art nouveau en de institutionele architectuur van de gebouwen van de Europese Unie”, stelt Musa.

Dat Fabrizio Musa de architectuur van Brussel onder de loep neemt, is niet verwonderlijk. Op de jongste Biënnale van Venetië toonde hij ‘Botta.txt’, schilderijen met de gebouwen van de Italiaanse architect Mario Botta als onderwerp. In de cataloog van ‘Bruxelles.txt’ stelt Botta dat het ook voor hem zelf bijzonder is om te zien hoe zijn gebouwen op een tweedimensionaal vlak functioneren.

Op uitnodiging van ArT-Za, dat de Italiaanse cultuur in Brussel wil verspreiden, trok Musa met zijn camera op pad in Brussel. Die foto’s zette hij vervolgens via de scanner om in een txt-bestand. De verlaagde fotoresolutie die zo ontstond, vormde de basis voor het schilderij. Hoewel Musa meestal in zwart-wit werkt, heeft hij in de Brusselse reeks ook kleur toegevoegd.

Brussel in aquarel

In het Museum van de Stad Brussel gooit men het over een heel andere boeg. In zijn 59 aquarellen schetste Jacques Carabain tussen 1894 en 1897 een beeld van de Brusselse stadswijken. Aangezien de fotografie nog niet zo ingeburgerd was, vroeg de toenmalige burgemeester Karel Buls aan Carabain om de stad te portretteren.

Door de waterverftekeningen te combineren met oud beeldmateriaal, plannen en foto’s van de huidige situatie wil het museum de evolutie van de diverse sites schetsen. Een speciaal ontworpen stadsplan vormt de aanzet tot een eigen verkenning van de stad.

Van 2D naar 3D (en terug)

Dat die relatie tussen 2D en 3D heel wat kunstenaars inspireert, blijkt ook op de jongste tentoonstelling in kunstgalerij De Mijlpaal in Heusden-Zolder. Zo is er werk te zien van Renato Nicolodi, die eerst architecturale maquettes maakt en ze vervolgens naar het tweedimensionale niveau transformeert door ze te fotograferen.

Of van juwelenontwerpster Tine De Ruysser, die bankbiljetten tot driedimensionale juwelen plooit, en van textielkunstenares Anita Evenepoel, die een foto van een kleerkast opnieuw een derde dimensie verleent door hem af te drukken op een kledingstuk. Ook Nick Ervinck, die vaak gebruik maakt van de nieuwe techniek van 3D-printing, is present.

Om het effect van een camera obscura – meteen de titel van de expo – te creëren installeerde architect Bart Lens een gigantische cilinder alias lens in de voortuin van de galerij.

Elien Haentjens

– Bruxelles.txt, tot 13 februari in CIVA.

– Brussel in aquarel, tot 31 december in het Museum van de Stad Brussel

– Cameraobscura. Architectuur – perspectief, tot 16 januari in De Mijlpaal.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content