Hedendaagse kunst: echt of ‘FAKE!’?

© Jan De Cock

Elk beeld is eigenlijk een vervalsing van de realiteit. Een interpretatie van de werkelijkheid. Die these vormt het uitgangspunt van ‘FAKE!’, de zomerexpo met hedendaagse kunst in Aalst.

Geen enkel beeld in geen enkel medium kan de realiteit in beeld brengen zoals ze werkelijk is. Elk beeld is met andere woorden een ‘vervalsing’ van de realiteit, of anders uitgedrukt, een ‘interpretatie’ van de werkelijkheid. Met die stelling ging curator Jan De Nys aan de slag voor ‘FAKE!’, de zomerse hedendaagse kunsttentoonstelling in Aalst.

Die expo neemt verschillende locaties in de stad in. Zo krijgen de hedendaagse kunstwerken van onder andere Marcel Berlanger, Loek Grootjans en Mihael Milunovic een plaatsje in het Stedelijk Museum.

Aangezien dat een verzameling sporen van de lokale geschiedenis herbergt, is het thema fictie – realiteit er ook present. Ook de omgeving rond het museum, dat gevestigd is in een voormalig ‘Gasthuys’, wordt ingeschakeld als tentoonstellingsruimte. Zo is de binnentuin getransformeerd in een Franse tuin vol… onkruid.

Tussen schijn en werkelijkheid

Als tweede locatie doet het voormalige verkeersparkje aan de rand van het stadspark dienst. Ooit maakte de Aalsterse jeugd er kennis met het verkeersreglement, nu ligt het parkje er verlaten en door onkruid overwoekerd bij. In deze ‘fake’ omgeving hangen bizarre sculpturen in de bomen, krijgen planten een fluokleur en is een auto gecrasht tegen het toegangshek.

Ook op de derde locatie, een industrieel pand in de Molenstraat 68, spelen de kunstenaars met de grenzen tussen schijn en werkelijkheid. Een betonmolen in mahoniehout, een werf met ladders en paletten, een gemanipuleerde biljarttafel… Stuk voor stuk spelen ze in op het thema ‘fake’.

‘Fake’ affiche

Ook kunstenaar Jo De Smedt en grafisch ontwerper Hugo Puttaert speelden in op dat thema. Deels uit ongenoegen met de officiële affiche en deels als statement ontwierpen ze er zelf een. Door de lage productiekost konden ze hun laagdrempelig kunstwerk namelijk wijd verspreiden.

De Smedt maakte met grafietpotlood een ietwat absurde, carnavaleske basistekening, Puttaert kleurde die met PhotoShop amateuristisch in. Althans, dat is wat je overdag ziet. Maar ’s nachts licht de onzichtbare boodschap ‘Praise the Lord! This is the only genuine fake poster’ op.

Elien Haentjens

‘FAKE!’, tot 22 augustus 2010, Aalst.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content