Fotograaf Mous Lamrabat opent eerste expo: ‘Mijn werk is meer dan de som van België en Marokko’

© Mous Lamrabat

Na een pak prestigieuze publicaties en schouderklopjes van de Italiaanse Vogue strijkt de jonge fotograaf Mous Lamrabat neer in zijn Sint-Niklaas voor zijn eerste solotentoonstelling. ‘Ik krijg hier in België te weinig aandacht voor, maar ik doe het voor de mensen die wél in mij geloven.’

Een basketbalring met oosterse tapijten eronder. Een moslim met het woord Balenciaga op zijn gewaad. Een durum in een kartonnen McDonald’s-doosje. Het zijn maar enkele pertinente beelden die fotograaf Mous Lamrabat presenteert in Mousganistan, zijn eerste solotentoonstelling in het cultureel centrum van Sint-Niklaas. Wie Elle, Knack Weekend of DS Magazine leest, kent Lamrabats werk al, net als de fans van Stromae, Gabriel Rios en Dez Mona, allemaal artiesten die voor hem poseerden.

Maar Mousganistan is toch nog een ander beestje, vertelt Lamrabat wanneer we hem bellen. ‘De foto’s die mensen tot nu toe van mij zagen, waren tot voor kort altijd in opdracht van merken. Af en toe mocht ik van hen mijn zin doen, maar dat is nog iets anders dan een tentoonstelling die ik helemaal mag invullen volgens mijn eigen visie. Mijn droom is dat mijn persoonlijke werk en modefoto’s in elkaar overvloeien, dat opdrachtgevers mij volledig carte blanche geven.’

Fotograaf Mous Lamrabat opent eerste expo: 'Mijn werk is meer dan de som van België en Marokko'
© Mous Lamrabat

En er is nog een reden dat de expo een mijlpaal is voor Lamrabat. ‘Op de openingsavond zagen mijn ouders mijn werk voor het eerst. Achteraf zeiden ze me dat ze trots op me zijn, maar wat ze echt van mijn foto’s vinden, weet ik intussen nog altijd niet’, legt hij uit.

Het interieur van Jef en Jeanine

Lamrabats jeugd speelde zich niet af in musea en concertzalen, maar op straat. Met zijn vrienden verzamelde hij op het basketbalveld aan het Sint-Jansplein in Sint-Niklaas en werkte hij als jobstudent in de plaatselijk McDonald’s, allemaal zaken die vandaag als referenties opduiken in zijn werk.

Voor Mous veranderde er aanvankelijk niet veel toen zijn broer Mo thuiskwam van de markt met een kleine camera. ‘Ik vond het cool om met hem mee op pad te gaan, maar het duurde jaren voor ikzelf de microbe te pakken had. De lont in het kruitvat was 28MM, een project van de Franse fotograaf JR. Hij nam foto’s van zijn vrienden tijdens rellen in de Parijse voorsteden en ging die daarna ophangen in de chicste buurten van de stad. Ik vroeg Mo al snel of ik zijn camera mocht hebben en ging er vervolgens familiefoto’s mee nemen.’

Ook vandaag vindt Lamrabat nog veel inspiratie bij zijn familie. ‘Zij houden mij met de voeten op de grond. Ik bewonder hun puurheid en eenvoud’, zegt hij. ‘Ook hun omgang met tradities intrigeert me. De broers en zussen van mijn ouders hebben nog een Marokkaans servies en richtten hun huis in met veel Arabische invloeden, terwijl mijn generatiegenoten voor hetzelfde interieur kiezen als dat van Tom, Jef en Jeanine. Toch vind ik dat we die traditionele waarden en esthetiek niet mogen verliezen. Die boodschap zit ook in mijn werk. Door iemand in een hoofddoek van Louis Vuitton te fotograferen, zet ik de traditie op een voetstuk. Ineens wordt het alledaagse luxe.’

Fotograaf Mous Lamrabat opent eerste expo: 'Mijn werk is meer dan de som van België en Marokko'
© Mous Lamrabat

Verplichtingen

Het is een van de vele lagen in het oeuvre van de jonge Oost-Vlaming, dat soms nog wat makkelijk wordt weggezet als een culturele clash tussen België en Marokko. ‘Mijn werk is meer dan die som, en maar goed ook’, zegt Lamrabat. ‘Dat thema is op zich achterhaald. Het gaat om het persoonlijke aspect, om hoe ik die twee culturen beleef. Als je dat eigen element aan iets kan toevoegen dat al vaak gedaan is, wordt het toch weer fris.’

Fotograaf Mous Lamrabat opent eerste expo: 'Mijn werk is meer dan de som van België en Marokko'
© Mous Lamrabat

Mousganistan haalde de website van de Italiaanse Vogue met een interview dat ook werd opgepikt door andere edities van het beroemde modeblad. In Vlaanderen raakte de expo voorlopig niet verder dan de regiokaternen. ‘Ik krijg te weinig aandacht voor wat ik doe in België, maar ik erger mij daar niet meer aan’, zegt Lamrabat rustig, maar ernstig. ‘Twee jaar geleden worstelde ik daarmee, maar sindsdien heb ik de knop opgedraaid. Ik doe dit niet voor België, wel voor de Belgen en andere mensen die in mij geloven.’

Doen is het codewoord voor de fotograaf, maar dat is zolang de tentoonstelling loopt niet zo evident. ‘Ik ben blij dat ik de kans kreeg om Mousganistan te maken, maar zo’n evenement houdt ook verplichtingen in die ervoor zorgen dat ik de volgende weken wat minder kan fotograferen. Binnenkort vertrek ik voor twee weken naar Marrakesh en kan ik weer volop beelden schieten. Daar kijk ik nu al ontzettend naar uit.’

Nog tot 24 maart in CC Sint-Niklaas. Meer info op www.mousmous.com

Fotograaf Mous Lamrabat opent eerste expo: 'Mijn werk is meer dan de som van België en Marokko'
© Mous Lamrabat
Fotograaf Mous Lamrabat opent eerste expo: 'Mijn werk is meer dan de som van België en Marokko'
© Mous Lamrabat

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content