Het leven van Rizon Parein is zoals het programma van zijn geesteskind, het creatieve festival Us By Night: veel, divers en kunstig. Hij spoot in zijn jonge jaren graffiti met Matthias Schoenaerts en begon flyers te ontwerpen om zijn brood te verdienen. Zijn doorbraak beleefde hij toen hij, als fan van de Ryan Goslingfilm Drive, een neonposter ontwerpte voor de prent. Later vroegen onder meer Facebook en Jay-Z om dat kunstje voor hen nog eens over te doen.
...

Het leven van Rizon Parein is zoals het programma van zijn geesteskind, het creatieve festival Us By Night: veel, divers en kunstig. Hij spoot in zijn jonge jaren graffiti met Matthias Schoenaerts en begon flyers te ontwerpen om zijn brood te verdienen. Zijn doorbraak beleefde hij toen hij, als fan van de Ryan Goslingfilm Drive, een neonposter ontwerpte voor de prent. Later vroegen onder meer Facebook en Jay-Z om dat kunstje voor hen nog eens over te doen.Vandaag werkt Parein vooral voor Nike en organiseert hij Us By Night. Drie dagen lang komen tientallen designers uitleg geven over hun werk tussen performances en installaties in de Antwerpse Parkloods. Hun namen zullen u weinig zeggen, maar als we u vertellen dat de sound designer van Gravity en Interstellar, de hoesontwerper van Major Lazer en het brein achter de optische-illusieclip van OK Go's The Writing's On The Wall erbij zijn, dan weet u dat het hoogdagen zijn voor designfreaks.RIZON PAREIN: Alles begon toen de Stad Antwerpen mij vroeg of ik curator wilde zijn van de designtak van het event Born in Antwerp. Mijn eerste idee was om een spin-off op te richten van OFFF in Barcelona, hét event van de designsector. OFFF was meteen geïnteresseerd en twee weken later had ik een lijst van topnamen die langs wilden komen. We waren qua line-up een beetje de Rock Werchter van onze scene geworden.Ik moest het format dus herbekijken, grootser zien. Om te beginnen vindt de originele OFFF overdag plaats, maar ik wilde mijn evenement 's avonds doen. More fun, less serious. Het voorbeeld was de Brooklyn Night Bazar in New York, waar ik een tijdje woonde: een groot industrieel pand, waar plaats was voor muziek, graffiti, games... Dat idee vulde ik aan met het conferentieconcept van OFFF, met als resultaat de nightlife experience die vorig jaar plaatsvond. Maar op dat moment was het niet echt een OFFF-gegeven meer en ik wilde meer nadruk leggen op het gemeenschapsgegeven. Collega's samenbrengen blijft het hoofddoel, ik wil een community creëren. De nieuwe naam Us By Night was dus snel gekozen.PAREIN: Op de vorige editie waren toch veel mensen van buiten de scene aanwezig. Uiteindelijk kennen de meeste mensen wel het werk van onze gasten, zonder hun namen te kennen. Hugo & Marie maakten het artwork voor Unapologetic van Rihanna, Geoffrey Lillemon is bekend van zijn werk voor Miley Cyrus... En al die mensen zijn heel vlot aanspreekbaar, ook voor wie er niet met design bezig is. PAREIN: Ik kan iedereen de Londense komiek James Veitch aanbevelen. Hij raakte bekend met lezingen over zijn pogingen om te antwoorden op spammail en vertelt daar echt hilarisch over. Ook de man die de hoes van Just Can't Get Enough van Depeche Mode heeft ontworpen, Neville Brody, komt vertellen over zijn werk. En de night market is natuurlijk het kloppende hart. Je kunt er eten, kleren of kunst kopen, tattoos laten zetten, arcadegames spelen en pingpongen.PAREIN: Vorig jaar kreeg ik constant de vraag, maar eigenlijk ervaar ik geen grenzen. We ontwerpen in de cloud en communiceren in Instagram. Vaak weet ik niet eens van een ontwerper of hij een Belg is. En Antwerpen is wel degelijk een creatieve stad, onder meer door de modescene. Hier kun je echt impact maken met een event als Us By Night. Ik heb geproefd van het leven in New York en Los Angeles. Het was de max, maar voor mijn werk heeft het geen meerwaarde gehad. De jobs blijven binnenkomen en alle vergaderingen zijn conference calls, waar je ook woont. Ik ben ook sinds kort vader en ik kan je zeggen: voor een jong gezin is het leven in de States een dure grap.