Broodthaers permanent tentoon in S.M.A.K.

© architecten de vylder vinck taillieu

Naast een reeks nieuwe tentoonstellingen presenteert het S.M.A.K. vanaf nu een permanent Broodthaers-kabinet.

Het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst nodigt voor zijn nieuwe reeks tentoonstellingen kunstenaars uit met Spaans, Hongaars en Duits bloed. Daarnaast ijvert het S.M.A.K. ook voor een permanente collectie Broodthaers.Voorwerpen die dagelijks in beeld komen, zoals een bushalte, verlichtingspalen of een politiewagen, wil Michaël Sailstorfer (1979, Duitsland) omvormen tot zuiver esthetische beelden. Op die manier wordt het alledaagse volgens Sailstorfer een sculptuur. Voor ‘Raum und Zeit’ gebruikt hij niet alleen de vormen, maar ook de ruimte als onderdeel van zijn werk.

Daarmee wil hij het contrast benadrukken tussen de beelden en de ruimtes waarin ze geplaatst worden. Hij zet bijvoorbeeld grootstedelijke voorwerpen in een landelijke omgeving. Wanneer Michaël Sailstorfer zijn werk in musea plaatst, zorgt hij voor geuren en geluiden die van buiten komen, waardoor hij opnieuw een contrast wil creëren. Recent was zijn werk ‘Raketenbaum’ ook te zien op de expo ‘Alter Nature: we can’ in het Hasseltse Z33.

Joy and Disaster Niet enkel het Paleis voor Schone Kunsten haalt Hongaarse kunstenaars in huis. Omdat Hongarije in 2011 voorzitter is van de Europese Unie, nodigt ook het S.M.A.K. enkele Hongaren uit. Zij gaan in dialoog met de huidige collectie van het S.M.A.K.. Voor de selectie van de werken en kunstenaars koos het Gentse museum voor Zsolt Petrányi (hoofd van Múscarnok, Kunsthalle Boedapest).

‘Joy and Disaster’ vertrekt vanuit de thema’s die het museum dertig jaar geleden gebruikte voor de tentoonstelling ‘Prospect 80/1’. Voormalig artistiek directeur Jan Hoet selecteerde voor dat project zes Hongaarse kunstenaars. Tijdens ‘Joy and Disaster’ komen tien kunstenaars aan bod: Emese Benczur, Tamás Kaszás, Adam Kokesh, Adrian Kupcsik, Little Warsaw, Dezso Szabo, SZAF and Tibor Zsolt, Miklos Erdély, Tibor Hajas en Zsigmond Károlyi. Aan de hand van hun werken willen de Hongaarse kunstenaars hun sociale status interpreteren en proberen te tonen hoe hun artistieke activiteit in verband staat met lokale en universele impulsen uit de realiteit.

Reusachtig minimaal
De Spaanse kunstenaar Carlos Rodríguez-Méndez (1968, Pontevedra) toont in het S.M.A.K. een reusachtige minimale sculptuur. Om dat te bereiken zullen de ‘littekens’ die het werk en de presentatieruimte opliepen tijdens de installatie, zichtbaar en voelbaar blijven voor de toeschouwer.

Rodríguez-Méndez wil ook een sculptuur maken die eigenlijk te groot is voor de ruimte waarin ze wordt gepresenteerd. Zo wil hij geen typisch minimalistisch werk tonen, waar evenwicht en verhouding belangrijk zijn. De kunstenaar wil met ‘Agua Caliente, Hot Water’ onderzoeken wat de verhouding is tussen lichaam, sculptuur en ruimte. De hele ontwikkeling, vanaf de constructie tot de installatie in de tentoonstellingsruimte, maakt dus essentieel deel uit van zijn werk.

Permanent kabinetMet het ‘Marcel Broodthaers kabinet’ wil het S.M.A.K. het oeuvre van Marcel Broodthaers permanent presenteren binnen zijn museummuren. Architectenbureau de vylder vinck taillieu heeft daarom in opdracht van het S.M.A.K. een idee ontwikkeld dat ook deel uitmaakt van de nieuwe reeks tentoonstellingen.

De ontwikkelaars van het ‘kabinet’ willen een werk aanbieden waar naast de presentatie van het Broodthaers-oeuvre, ook plaats is voor onderzoek. Het ‘kabinet’ kadert binnen ‘Contemporary Art Heritage Flanders’, een samenwerking tussen musea die focussen op de internationale promotie van de Vlaamse hedendaagse kunstcollectie.

Karine Claassen

Michaël Sailstorfer, tot 3 juli in het S.M.A.K. De twee andere expo’s, namelijk Joy and Disaster en Carlos Rodrígez-Méndez, lopen tot 5 juni.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content