Biënnale Istanbul: kwetsbare kunst van Johan Tahon

Tahon integreerde zijn persoonlijke, diepmenselijke beelden op een subtiele manier in de eeuwenoude Tiled Kiosk in Istanbul.

In zijn vrije tijd verzamelt beeldhouwer Johan Tahon (°1965) oude keramiek. Toen hij enkele jaren geleden de topcollectie in de Tiled Kiosk in Istanbul ontdekte, was hij sterk onder de indruk. Dat hij zijn eigen werk met ‘Archè’ nu tentoon kan stellen tussen die eeuwenoude stukken, is voor hem dan ook erg bijzonder. Nooit eerder stelde een hedendaagse kunstenaar in deze omgeving tentoon.

Tahon is in Istanbul al lang geen onbekende meer. Twee Turkse kranten, een televisieploeg en belangrijke verzamelaars hebben hun komst voor de opening dan ook aangekondigd. Toch is Tahon na al die jaren voor elke opening nog steeds bijzonder nerveus. “Het klinkt clichématig, maar het zijn mijn kinderen. Bovendien stel je je als kunstenaar via je werk bijzonder open en dus kwetsbaar op”, stelt Tahon.

Wellicht is het net die kwetsbaarheid en dat blootleggen van zijn eigen ziel, waaraan de werken hun bijzondere kracht ontlenen. Ze symboliseren de eenzaamheid van het menselijke bestaan. Hun oprechtheid en hun diepmenselijke universaliteit maakt dat ze zo goed als iedere toeschouwer weten te raken. Ze doen dromen en helpen te ontsnappen aan de dagelijkse realiteit.

Spiritualiteit

“Via mijn beelden kan ik met mijn hoofd eventjes in een andere wereld vertoeven, het is een vorm van spiritualiteit. Zelf ben ik perfect gelukkig als ik in mijn atelier aan het werk ben. Behalve mijn vrouw Eva hoef ik dan ook niet veel mensen te zien. Het doet me plezier om te horen dat mensen via mijn beelden ook eventjes kunnen ontsnappen aan de dagelijkse realiteit”, vertelt Tahon.

Toch staat de kunstenaar met beide voeten in de wereld. “Ik geniet van Facebook, ik zie het als een hedendaags café. Ik ontken onze tijd niet, maar vind het belangrijk om onze roots niet te verloochenen. Voor mij sluiten die twee elkaar niet uit. Ik vind het dan ook fantastisch om technieken te gebruiken die uit de traditie van de alchemisten stammen”, vertelt Tahon.

Tahon is gefascineerd door materie en de daarmee gepaard gaande technieken. “Net zoals Giotto wil ik als kunstenaar zelf met de materie kunnen experimenteren, zodat we samen kunnen groeien. Zodat ik de ‘accidents de parcours’ zelf kan ervaren. Ik ben dan ook nog een echte atelierkunstenaar.”

Experiment

Binnen het kader van ‘Archè’ toont Tahon werk, waarin hij met de eeuwenoude Iznik-keramiektechniek experimenteerde. Tahon heeft in Iznik, dat op een boogscheut van Istanbul ligt, trouwens een atelier. “Aan deze tentoonstelling gaan maanden experiment vooraf. Vijftig procent van de stukken ging kapot in de oven. Net zoals bij mijn werken in plaaster wil ik ook binnen deze techniek evolueren tot levensgrote beelden. ‘Archè’ (Stream of Salt)’, dat aan de ingang van de Tiled Kiosk staat, is een eerste stap in de goede richting”, stelt Tahon.

Tahon voorziet de beelden telkens van een glazuurlaag, die hen hun sensueelerotisch karakter verleent. Door de gelijkenis in techniek past Tahon zijn werk wonderwel in deze eeuwenoude omgeving, die zich binnen de muren van het Archeologisch Museum bevindt. Met zijn titel ‘Archè’ refereert Tahon dan ook aan het mysterieuze principe, waar kunst uit alle culturen en alle tijden op kan worden teruggebracht.

Van onze redacteur uit Istanbul, Elien Haentjens

Archè, nog tot 13 november in de Tiled Kiosk in Istanbul. Vanaf 23 november stelt Tahon bij Akbank Sanat in Istanbul tentoon.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content