James Franco reageert op uitspattingen Shia LaBeouf

De recente uitspattingen en ‘perfomances’ van Hollywoodacteur Shia LaBeouf hebben al heel wat inkt doen vloeien. Collega-acteur James Franco doet ook een duit in het zakje met een opiniestuk in de New York Times.

De 27-jarige acteur Shia LaBeouf kondigde onlangs via Twitter aan dat hij zich terugtrekt uit het publieke leven. Deze uitspraak volgde op een turbulente periode waarin hij beschuldigd werd van plagiaat. LaBeouf reageerde op deze beschuldiging met citaten over schuld en spijt die hij van Yahoo! Answers plukte of kopieerde van sterren zoals Kanye West en Lena Dunham.

Voorts verscheen de acteur op de rode loper van de Berlinale met een zak over zijn hoofd waarop in drukletters de zin ‘I’m not famous anymore’ prijkte.

De dag voordien beantwoordde hij tijdens de persconferentie een vraag over de seksscènes uit de film met de bekende quote van de Manchester United-legende Eric Cantona: ‘When the seagulls follow the trawler, it’s because they think sardines will be thrown into the sea. Thank you very much.’ De acteur verdween daarna uit de zaal en liet zijn medespelers en journalisten verbouwereerd achter.

Alle gekheid op een stokje, maar waarom onderneemt de acteur al deze bizarre acties? Vorige week zette hij de performance #IAmSorry op poten in Los Angeles. De acteur droeg opnieuw een zak over zijn hoofd en liet mensen plaatsnemen voor hem. Met deze daad vallen enkele puzzelstukjes in elkaar. De performance doet denken aan ‘The Artist is Present’ van de beroemde performance-kunstenares Marina Abramovic. LaBeouf lijkt dus te willen deelnemen aan een kritisch debat over de rol van de kunstenaar (in zijn geval acteur) in de samenleving, de relatie tussen toeschouwer en performer en artistieke originaliteit.

Inzinking of jeugdige roekeloosheid

James Franco reageert in een opiniestuk op de website van The New York Times op de acties van LaBeouf. Hoewel Franco enkele kritische opmerkingen heeft over zijn daden, wijst hij er ook op dat de acteur al sinds zijn kindertijd in de spotlights staat en met deze reeks ‘performances’ zijn publieke persona terug wil opeisen. ‘Ik denk dat Mr. LaBeouf’s project, als het een project is, waarde heeft,’ besluit Franco dan ook.

‘Dit soort gedrag kan een teken zijn van vele dingen, van een inzinking tot jeugdige roekeloosheid,’ schrijft James Franco in zijn stuk. De acteur benadrukt dat hij hoopt dat alles goed gaat met zijn collega-acteur, maar erkent ook de pretentieuze en belachelijke toon die hij aanslaat door zijn acties uit te geven als performances.

Het vinden van je eigen identiteit is niet simpel als je opgroeit in de schaduw van Hollywood. ‘Het is een industrie die een acteur bijna dwingt om zich te identificeren met zijn persona. Tegelijkertijd ontwringt Hollywood echter de persona’s van acteurs,’ licht Franco toe.

Marina Abramovic heeft overigens ook gereageerd op de acties van LaBoeuf. ‘Het is erg interessant dat de Hollywoodwereld terug wil keren naar perfomance. Het is zo verschillend van wat ze normaal doen. Misschien hebben ze nood aan onze ervaring, misschien willen ze eenvoud, misschien voelen ze de noodzaak om verbonden te zijn met een aanwezig publiek. Allemaal zaken die je als Hollywoodacteur niet kan ervaren,’ aldus de ‘grootmoeder van performance-kunst’. (LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content