De onverbiddelijke zoenster

'Maria, als je zelfs een beest kust, waarom mij dan niet?' De eerste pancarte in de stille film The King of Kings (1927) liegt er niet om. De beelden ook niet. Cecil B. DeMille opent zijn Jezusklassieker met Maria Magdalena als een halfblote diva die met een luipaard zoent en rijkaards naar de keel vliegt. Ze wedt dat ze haar lief Judas aan Jezus kan onttrekken. 'Ik heb meer mannen verblind dan hij blinden genezen', snoeft ze, en gaat ervandoor in een kar die door zebra'...

'Maria, als je zelfs een beest kust, waarom mij dan niet?' De eerste pancarte in de stille film The King of Kings (1927) liegt er niet om. De beelden ook niet. Cecil B. DeMille opent zijn Jezusklassieker met Maria Magdalena als een halfblote diva die met een luipaard zoent en rijkaards naar de keel vliegt. Ze wedt dat ze haar lief Judas aan Jezus kan onttrekken. 'Ik heb meer mannen verblind dan hij blinden genezen', snoeft ze, en gaat ervandoor in een kar die door zebra's (!) wordt voortgetrokken. In 1927 wisten ze wat spektakel was. In 1973 kwam de tot het christendom bekeerde Johnny Cash ineens op de proppen met een zelf gefinancierde Jezusfilm met countrymuziek: Gospel Road: A Story of Jesus. Echtgenote, muze en zangeres June Carter mocht zijn Maria Magdalena zijn. Dertig jaar geleden schreeuwde christelijk Amerika moord en brand omdat het The Last Temptation of Christ van Martin Scorsese niet lustte. Vooral de uitgebreide droomscène waarin Jezus (Willem Dafoe) Maria Magdalena (Barbara Hershey) bezwangert en met haar een gezin sticht, viel in ongenade. Scorsese's Magdalena is een regelrechte Temptation Island-verleidster met meer tattoos dan kleren die door Jezus' fout in de prostitutie is beland. In de Bijbel is Magdalena geen prostituee. Het was paus Gregorius I die haar in 591 als een 'boetvaardige zondares' bestempelde. Trollen is van alle tijden. Mel Gibson is steenrijk geworden met het door hem gefinancierde en geregisseerde The Passion of the Christ (2004). Ziekelijk enthousiast focust hij op de bloederige martelingen en de wreedheden die Jezus (Jim Caviezel) tijdens zijn laatste levensuren moest ondergaan. Een schaars rustpunt is het bezoek van Maria Magdalena, gespeeld door de Italiaanse ster Monica Bellucci. 'Kan jij nooit eens in normale films spelen?' vroeg haar moeder. Wordt Maria Magdalena al 1500 jaar lang onterecht geframed als een gevallen vrouw? Volgens Mary Magdalene van regisseur Garth Davis was ze eigenlijk een bloedmooie, vindingrijke, intelligente vrouw die Jezus beter begreep dan de twaalf apostelen. Een apocrief evangelie ondersteunt die visie. Joaquin Phoenix, die zijn bas aan Jezus leent, vindt dat censuur en vrouwenhaat de redenen zijn waarom dat evangelie zo weinig aandacht krijgt. Sinds de opnames vormt hij een stel met hoofdrolspeelster Rooney Mara.