Waarom horrorfilms goudmijnen zijn voor filmproducenten

The Exorcist © gf

Horrorfilms scoren regelmatig goed in de box office, maar moeten het meestal afleggen tegen andere genres, zoals thrillers en komedies. Toch is een griezelfilm de beste investering die een filmproducent kan doen.

Het geheim van de horrorfilm zit in het Return On Investmentgetal of ROI-getal. Dat geeft de verhouding aan tussen het geld dat je in iets steekt en wat het uiteindelijk opbrengt. Een film die 1 miljoen euro kost en 3 miljoen euro opbrengt, heeft een ROI-getal van 300%. Planet Money, een podcast van het Amerikaanse radionetwerk NPR, berekende dat getal voor een aantal films.

Een blockbuster is in principe een goudmijn, maar kost ook veel geld om te maken. Jurassic World bracht bijvoorbeeld 1,6 miljard dollar op, maar had wel een budget van 300 miljoen dollar. De dinofilm heeft dus een ROI-getal van 533%.

Niet slecht, maar horrorklepper Paranormal Activity heeft een ROI-getal van… 2 510%. De prent bracht 236 miljoen dollar op, maar kostte slechts 9,4 miljoen dollar om te draaien en te promoten. Horrorfilms zijn dus doorgaans een pak goedkoper om te produceren, maar draaien nog steeds goed aan de kassa’s van de bioscopen.

Een andere belangrijke oorzaak voor het succes van horrorfilms is de marketingmachine die erachter zit. De griezelfilm The Devil Inside was volgens velen de slechtste film van 2012 en werd gemaakt met 1 miljoen euro, maar kreeg wel een marketingbudget van 4,9 miljoen euro. Uiteindelijk bracht The Devil Inside meer dan 37 miljoen dollar op, wat het ROI-getal van de film op 6 166% brengt.(JVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content