Venetië 2017, een festival van ronkende namen

Alberto Barbera © REUTERS

Zelden bood een festival zo’n mooi aanbod aan regisseurs als het filmfestival van Venetië anno 2017. Of die ronkende namen allen ook met het betere werk afkomen, valt nog af te wachten. Maar op de goede neus ter zake van Alberto Barbera, directeur van het oudste filmfestival ter wereld, mag men doorgaans betrouwen.

De selectie omvat voor elk wat wils, gaande van Hollywoodprenten over arthousefilms en een nieuwe nevensectie, virtual reality genaamd, tot een documentaire van de Chinese kunstenaar Ai Weiwei over de globale migratiecrisis: “Human Flow”. Voor die film werden in 23 verschillende landen opnames gemaakt. Ook de Belgische cinema tekent present, met werk van Anne Fontaine (“Marvin”) in de sectie Horizonten en van Michael R. Roskam. Diens “Le Fidèle”, de Belgische Oscarinzending, wordt buiten competitie vertoond.

Strijden voor de Gouden Leeuw

De feestelijkheden beginnen woensdag met de vertoning van “Downsizing” van de indie-filmer Alexander Payne, een sciencefictionsatire met Matt Damon en Christopher Waltz in de hoofdrollen. Het gegeven: in de toekomst worden de mensen in een overbevolkte wereld steeds kleiner.

“Downsizing” en “Human Flow” zijn twee van de 21 films die dit jaar strijden om de hoofdprijs, de Gouden Leeuw. Andere regisseurs die hun strepen al lang hebben verdiend, zijn Darren Aronafsky (“Mother!), George Clooney (“Suburbicon”), Guillermo del Toro (“The Shape of Water”), Robert Guediguian (“La Villa”), Abdellatif Kechiche (“Mektoub, my love: canto uno”), Hirokazu Kore-eda (“The Third Murder”), Xavier Legrand (“Jusqu’à la Garde”) en Paul Schrader (“First Reformed”).

Van Samuel Maoz, maker van “Lebanon”, wordt zijn nieuwste, “Foxtrot”, vertoond. Martin McDonagh, maker van “In Bruges”, tekent present met de zwarte komedie “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” over een vuilgebekte vrouw – Frances McDormand – op zoek naar de moordenaar van haar dochter, en Alexander Haigh, auteur van het gelauwerde “45 Years”, met de avonturenprent “Lean on Pete”. Paolo Virzi, maker van het ijzersterke antineoliberale “Il Capitale Humano”, presenteert op de Mostra “The Leisure Seeker”.

De kandidatenlijst wordt voorts aangevuld met eerder onbekende namen als Ziad Doueri (“L’Insulte”), al was die man cameraman van “Pulp Fiction”, Andrea Pallaoro (“Hannah”), de broers Antonio en Marco Manetti (“Amore e malavita”, een musical over de Napolitaanse maffia), Sebastiano Riso (“Una Famiglia”), Warwick Thornton (“Sweet Country”) en documentairemaker Frederick Wiseman (“Ex libris”, een drie uur durende prent over de bibliotheek van New York).

Pareltjes buiten competitie

Buiten competitie worden de nieuwste films vertoond van, onder anderen, Stephen Frears, Takeshi Kitano, Lucretia Martel, Errol Morris en James Toback. Frears, die in de Lagunestad met een ereprijs zal worden gehuldigd, brengt in “Victoria and Abdul” het verhaal over de – echt gebeurde – vriendschap tussen de Britse koningin, gespeeld door Dame Judy Dench, en een Indische moslim-dienaar. De nu 72-jarige Toback debuteerde in 1978 met het inmiddels legendarische “Fingers”. Zijn jongste film heet “The private life of a modern woman”. “Loving Pablo” mengt realiteit en fictie: Javier Bardem speelt in de film de Colombiaanse drugsbaas Pablo Escobar, zijn echtgenote in het echte leven Penelope Cruz speelt een sterjournaliste die een relatie met hem begint. “Our souls at night”, een Netflix-productie, zou het moeten hebben van de vermaarde ‘chemistry’ tussen de acteurs, in dit geval de veteranen Robert Redford en Jane Fonda. Het verhaal: weduwe en weduwnaar ontmoeten elkaar en de liefde is weer daar.

Eveneens buiten competitie worden documentaires vertoond van onder meer Abel Ferrara (“Piazza Vittorio”) en William Friedkin. Diens “The Devil and Father Amorth” is een portret van een vermaarde duiveluitdrijver Gabriele Amorth – iets waar de maker van “The Exorcist” best vertrouwd mee is. Als Special Event worden “Casa di Altri” van Gianni ‘Ladro di Bambini’ Amelio en John Landis’ “Michael Jacksons thriller 3D” vertoond.

De nieuwe sectie Virtual Reality, tenslotte, bevat op enkele uitzonderingen na – oud-winnaar van de Gouden Leeuw Tsai Ming-liang en Lou Reeds weduwe, kunstenares Laurie Anderson – enkel werk van vooralsnog nobele onbekenden. Hetzelfde geldt, op Anne Fontaine na, voor de sectie Horizonten. Die sectie is nu eenmaal bedoeld om nieuw talent te ontdekken.

Voor degenen die het bij al dat moois willen houden bij slechts tien om te zien, zit Clooney’s “Suburbicon” bij de verplichte kost. De film is gebaseerd op een oud script van de Coen-broertjes en pronkt met Matt Damon, Julianne Moore en Oscar Isaac. Ook voor “Mother!” van Darren Aronofsky liggen de verwachtingen hoog. De regisseur van “Pi” en “The Black Swan” pakt deze keer uit met een heuse horrorprent met Javier Bardem en eighties-icoon Michelle Pfeiffer. Om spoilers te vermijden, is de plot nog in dichte nevelen gehuld. Pure arthouse kan dan weer verwacht worden van “Mekthoub, My Love: Canto Uno” van de Fransman Abdellatif Kechiche, die met de lesbische Bildungsfilm “Blue is the Warmest Colour” in 2013 de Gouden Palm van Cannes won, en van de Japanse veelfilmer Koreeda Hirokazu. Del Toro’s “The Shape of Water” is naar Barbera zegt de beste film van de Mexicaanse cineast in ruim tien jaar en zou een soort terugkeer naar zijn “Pans Labyrinth” betekenen.

Zaterdag 9 september worden de prijzen, de Gouden Leeuwen, toegekend door een jury onder leiding van de Amerikaanse actrice Annette Bening.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content