Venetië 2010: Review: Essential killing

Vincent Gallo rent, vecht en doodt voor zijn leven in deze symboolzwangere ontsnappingsthriller van veteraan Jerzy Skolimowski.

Jerzy Skolimowski met Vincent Gallo, Emmanuelle Seigner, Klaudia Kaca

BORN TO RUN Speelt Vincent Gallo een gevangen genomen Talibanstrijder die door Amerikaanse GI’s naar Oost-Europa wordt verscheept maar daar aan zijn belagers weet te ontsnappen? De Poolse arthousemaestro Jerzy Skolimowski (Deep End, The Shout, Moonlighting) laat het antwoord plagerig in het midden in deze energieke maar narratief tot op het bot ontbeende achtervolgingsthriller waarin geen woord wordt gezegd en geen personage of locatie bij naam genoemd. Hoewel de Koranfragmenten, de bergachtige landschappen en de waterboarding-scènes uit het begin onvermijdelijk aan de War on Terror en de oorlog in Afghanistan doen denken, is het Skolimowski niet zozeer om die politieke connotaties te doen. Wat hem meer interesseert, zijn de dierlijke instincten die bovendrijven bij zijn zwijgzame antiheld wanneer die door ijzige bossen en bergen moet vechten voor zijn leven. Schrik dan ook niet op wanneer de enkel door montage, muziek en natuurlijk geluid voortgedreven actie plots wordt onderbroken door een portie religieuze symboliek. Of wanneer de voortvluchtige jihadi – expressief neergezet door een driftige Vincent Gallo – plots visioenen krijgt over zijn thuisland en zijn gezin. Met zijn mix van aardse suspense en etherische poëzie heeft Essential Killing tenslotte meer gemeen met Joseph Losey’s Figures in a Landscape dan met pakweg First Blood, al krijgt Skolimowski’s jager annex prooi zo mogelijk nog meer ontberingen te verduren dan John Rambo indertijd. Een existentiële mijmering over het beest in elk van ons, maar dan gecamoufleerd als een gespierde chase movie. (Dave Mestdach)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content