VAF: “De Vlaamse film is te hard verwend”

© Belga

Nu de selectie van Cannes bekend is, weten we ook dat er voor het derde jaar op rij geen Vlaamse film op het ’s werelds belangrijkste filmfestival te zien zal zijn. Botst dit niet met het optimisme rond de Vlaamse film? Pierre Drouot , directeur-intendant van het Vlaamse Audiovisuele Fonds (VAF), geeft een reactie.

Nu de selectie van Cannes bekend is, weten we ook dat er voor het derde jaar op rij geen Vlaamse film op het ’s werelds belangrijkste filmfestival te zien zal zijn. Botst dit niet met het optimisme rond de Vlaamse film? Pierre Drouot , directeur-intendant van het Vlaamse Audiovisuele Fonds (VAF), geeft een reactie.

Dit is al het derde jaar dat er geen Vlaamse langspeelfilm te zien is op Cannes, moeten we daar conclusies uit trekken?

Pierre Drouot: “Het is natuurlijk een teleurstelling, maar de competitie is moordend. We zijn de laatste jaren ook te hard verwend geweest. De Vlaamse films konden op verschillende grote filmfestivals een selectie binnenhalen en we zijn dat normaal gaan vinden, maar eigenlijk is zoiets erg uitzonderlijk. Toch zaten we er dichtbij. ‘Lucifer’, de inzending van regisseur Gust Van de Berghe, zat zeer dicht tegen een selectie, maar viel op het nippertje uit de boot. Cannes is een van de belangrijkste filmfestivals, dat ga ik niet ontkennen. Maar ‘The Broken Circle Breakdown’ haalde de selectie in Cannes niet, maar was wel groots in Berlijn en kreeg een Oscarnominatie.”

Worden de Vlaamse films minder snel geselecteerd dan Waalse films omdat ze niet Franstalig zijn?

Drouot: “De taal kan wel helpen, maar gaat niet de doorslag geven voor een selectie. We worden gezien als België, en niet als Vlaanderen en Wallonië. Dat er al een film uit ons land in de competitie zit, kan wel een argument zijn om een Vlaamse film links te laten liggen, maar dat gaat opnieuw niet doorslaggevend zijn. Ze zullen nooit een Vlaamse sterke film niet selecteren omdat ze al een film uit België hebben.”

Moet het VAF de Vlaamse films bijsturen om in de toekomst kans te maken op een selectie in Cannes?

Drouot: “Nee, bijsturen niet. We mogen niet vergeten dat het belangrijk is om een band met het eigen publiek te hebben. Ik ben heel blij dat er commerciële films zijn als ‘Het Vonnis’ en ‘Marina’, die erg aanspreken bij de Vlamingen. We profileren ons als Vlaamse filmindustrie ook op andere gebieden dan filmfestivals alleen. Erik Van Looy en Michaël R. Roskam hebben allebei een film gemaakt in Amerika die in september een grote release krijgt. En Nico Leunen werd door Ryan Gosling gevraagd om de montage van zijn debuutfilm ‘Lost River’ op zich te nemen. Dat is minder zichtbaar, maar even belangrijk. We moeten de Vlaamse film verder laten evolueren zodat het meer mogelijkheden creëert en het begrip Vlaamse film nog sterker wordt.” (FL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content