Dat schrijft Gazet Van Antwerpen en wordt bevestigd door de filmcel van de stad Antwerpen. Die wijt het succes onder meer aan het nieuwe stedelijke filmfonds van 100.000 euro, jaarlijks te verdelen over maximaal twee producties met internationale ambitie, en aan de goede ervaringen van producenten de voorbije jaren die voor positieve mond-tot-mondreclame in het wereldje zouden hebben gezorgd.

In 2015 ging het geld van het eerste Antwerpse filmfonds naar de Sinterklaasfilm "Ay Ramon!" van Stijn Coninx en naar de Italiaans-Chinees-Belgische coproductie "Coffee" (die nog deels gefilmd moet worden) van de Italiaanse regisseur Cristiano Bortone, over drie in elkaar verstrengelde verhaallijnen met telkens een knipoog naar koffie. Maar het totaal aantal aanvragen om in Antwerpen in het openbaar te mogen draaien, klokte voor 2015 af op maar liefst 324 - voor het overgrote deel Vlaamse producties. Andere blikvangers waren onder meer de series "Cordon" en "Coppers" en de bejubelde film "D'Ardennen" van Robin Pront.

"De filmcel bestaat al sinds 2001 en op het filmfonds na is er vorig jaar niet zoveel veranderd", stelt Ira Guilini van de Antwerpse filmcel. "We denken dat het groeiende succes dus te maken heeft met 'good practice': producenten merken dat ze hier goed begeleid worden. Het aantal producties met grote internationale uitstraling blijft trouwens beperkt, maar ook Vlaamse televisieseries zijn belangrijk, want ze stimuleren onze audiovisuele sector."

Ook dit jaar belooft een druk filmjaar te worden voor Antwerpen, met momenteel al de lopende opnames van de jeugdfilm "Isra en Het Magische Boek" en binnenkort "Antwerp Heist" (met Jean-Claude Van Damme). (Belga/DB)

Dat schrijft Gazet Van Antwerpen en wordt bevestigd door de filmcel van de stad Antwerpen. Die wijt het succes onder meer aan het nieuwe stedelijke filmfonds van 100.000 euro, jaarlijks te verdelen over maximaal twee producties met internationale ambitie, en aan de goede ervaringen van producenten de voorbije jaren die voor positieve mond-tot-mondreclame in het wereldje zouden hebben gezorgd. In 2015 ging het geld van het eerste Antwerpse filmfonds naar de Sinterklaasfilm "Ay Ramon!" van Stijn Coninx en naar de Italiaans-Chinees-Belgische coproductie "Coffee" (die nog deels gefilmd moet worden) van de Italiaanse regisseur Cristiano Bortone, over drie in elkaar verstrengelde verhaallijnen met telkens een knipoog naar koffie. Maar het totaal aantal aanvragen om in Antwerpen in het openbaar te mogen draaien, klokte voor 2015 af op maar liefst 324 - voor het overgrote deel Vlaamse producties. Andere blikvangers waren onder meer de series "Cordon" en "Coppers" en de bejubelde film "D'Ardennen" van Robin Pront. "De filmcel bestaat al sinds 2001 en op het filmfonds na is er vorig jaar niet zoveel veranderd", stelt Ira Guilini van de Antwerpse filmcel. "We denken dat het groeiende succes dus te maken heeft met 'good practice': producenten merken dat ze hier goed begeleid worden. Het aantal producties met grote internationale uitstraling blijft trouwens beperkt, maar ook Vlaamse televisieseries zijn belangrijk, want ze stimuleren onze audiovisuele sector." Ook dit jaar belooft een druk filmjaar te worden voor Antwerpen, met momenteel al de lopende opnames van de jeugdfilm "Isra en Het Magische Boek" en binnenkort "Antwerp Heist" (met Jean-Claude Van Damme). (Belga/DB)