Recensie: In the Land of Blood of Honey

Actrice Angelina Jolie maakt haar regiedebuut met een snoeihard drama over de Bosnische burgeroorlog waarin ze – als buitenstaander – meteen een etnisch en religieus uiterst delicaat en loodzwaar topic tackelt.

Angelina Jolie maakt haar regiedebuut met een snoeihard drama over de Bosnische burgeroorlog, en néé: dat is dat geen grap. Niet dat er aan Jolie’s engagement als UNICEF-ambassadrice of aan haar intelligentie en oprechtheid te twijfelen valt. Alleen maakt ze het zichzelf nodeloos lastig door als buitenstaander meteen een etnisch en religieus uiterst delicaat en loodzwaar topic te tackelen.

Dat Jolie deze integer bedoelde, volledig Servo-Kroatisch gesproken en in Hongarije gedraaide film niet alleen regisseerde maar ook zelf schreef is er helaas aan te zien: niet enkel de mise-en-scène oogt onzeker en houterig. Ook de ongeloofwaardigheden en toevalligheden volgen elkaar op, net als de wreedheden trouwens.

Om een verkrachting zit Jolie – die het seksueel geweld tegen vrouwen wil aankaarten – namelijk niet verlegen, terwijl de Bosnische oorlog ondertussen wordt gereduceerd tot een flinterdun, met bloed besmeurd Romeo en Julia-verhaaltje over een Servische legerofficier die een jonge, Bosnische moslima uit de klauwen van zijn (geweld)geile kameraden tracht te houden.

Kreeg Jolie al de Servische wind van voren nog voor er één shot was gedraaid, dan lijkt de kans dat ze straks in Belgrado het ereburgerschap krijgt minder dan nul. Jolie mag zich dan al deels baseren op feiten en getuigenissen, ze stelt haar camera duidelijk op in het kamp van de Bosnische moslims zodat je deze stilistische en narratief ondervoedde warboel bezwaarlijk een objectief, laat staan een kaledeidoscopisch verslag van het bloedigste, Europese conflict sinds de Tweede Wereldoorlog kunt noemen.

Dat de overdreven negatieve reacties zeker zoveel met de naam Jolie, Brangelina, haar jaarsalaris en andere Hollywoodgelateerde stessfactoren als met de film zelf te maken hebben valt daarbij onmogelijk te ontkennen. Alleen is en blijft dit een wankel en overnadrukkelijk debuut dat – net als de Serviërs indertijd – doel mist en dubieus blijft. (DM)