‘Palo Alto’: Charmant regiedebuut van Gia Coppola

© gf

Ook de jonge Gia Coppola, kleindochter van Francis Ford, waagt zich nu aan haar regiedebuut. ‘Palo Alto’ is een charmant en sexy filmpje waarvoor ze inspiratie haalde uit de bundel kortverhalen van James Franco.

Palo Alto

Gia Coppola met Emma Roberts, James Franco, Jack Kilmer

In een afwisselend dromerige, dreigende en strak observerende stijl schetst Gia Coppola, kleindochter van Francis Ford, het portret van vier onrustige rijkeluistieners die in het Californische stadje Palo Alto wonen en niet goed weten wat ze met hun leven aan moeten. Dus rommelen ze maar wat aan met drank, drugs en seks terwijl ze de ene wilde party na de andere afschuimen.

De inspiratie voor deze broeierige teenage angst-kroniek haalde Coppola uit de bundel kortverhalen van James Franco, die zelf een rolletje speelt als de sportcoach met wie een van de maagdelijke protagonisten aanpapt. En het moet gezegd: aan productiviteit en zelfverzekerdheid ontbreekt het hartenbreker Franco niet. Hij acteert en regisseert, schrijft proza, scenario’s en gedichten dat het een lieve lust is. Helaas snijden zijn artistieke zijsprongetjes niet altijd even diep, en ook deze verzameling schoolanekdotes is bij vlagen even leeg en oppervlakkig als het dagboek van een tienermeisje.

Dat de plot van Palo Alto daardoor in het ijle zweeft, en sfeer primeert op verhaal, is ergens ook wel charmant – mede dankzij de zachte pastelkleuren, de zweverige indiesoundtrack en de ongedwongen vertolkingen van jonge beloftes Emma Roberts (het nichtje van Julia), Nat Wolff (nu te zien in de indiekaskraker The Fault in Our Stars) en Jack Kilmer (zoon van Val, die ook een rolletje speelt). Maar dat belet niet dat de gezochte monotonie van het tienerbestaan naar verveling en banaliteit ruikt. Palo Alto is een charmant en sexy filmpje, maar mist de diepgang om zich te kunnen meten met tante Sofia’s inhoudelijk verwante debuut The Virgin Suicides. (Andreas Ilegems)