Opinie: Alice in Niemandsland

Nadat Alice in Wonderland al geboycot werd in Nederland en Groot-Brittannië is de kans reëel dat de nieuwe film van Tim Burton ook bij ons niet in de zalen zal komen. Ook de Federatie van Belgische Cinema’s is nu immers van plan om de film niet uit te brengen. Waarom?

‘Als je de piraten niet kunt verslaan door ze een proces aan te doen, is het geen slechte strategie om ze te kopiëren en zo hun macht te breken’, zo vertelde Matt Mason enkele maanden geleden in interview in Knack. Mason is de auteur van Piraterij, een boek waarin fenomenen als illegaal downloaden en gekopieerde dvd’s niet enkel als problemen worden beschouwd maar ook als kansen voor de entertainmentindustrie.

De redenering van Mason is eenvoudig: als piraten erin slagen om het gras van voor je voeten weg te maaien, dan betekent dat dat zij een dienst aanbieden waarvoor een publiek bestaat. Dus kun je als bedrijf in plaats van processen aan te spannen beter proberen om hun klanten te bedienen en een deel van die markt in te pikken.

Nadat Piraterij verschenen was in de VS en Groot-Brittannië werd Mason gecontacteerd door Disney. Die filmstudio was tot dan een van de strengste vervolgers van piraten, maar wilde het geweer van schouder veranderen en vroeg de man om advies. De kans bestaat dus dat Mason de bonzen heeft ingefluisterd om dvd’s van films voortaan vroeger na de bioscooprelease uit te brengen.

Het zogenaamde ‘window’ – de periode tussen de twee releases – ligt nu namelijk vast op vier maanden, terwijl een film het gros van de opbrengst in de eerste acht weken ophaalt. Daardoor krijgen piraten twee maanden vrij spel om hun dvd’s aan de man te brengen en loopt de studio inkomsten mis.

Dus besliste Disney om Alice in Wonderland, de nieuwe film van Tim Burton, een maand vroeger dan normaal op dvd uit te brengen. Begin maart komt hij in de zalen en begin juni verschijnt hij op dvd. Tot grote woede van bioscoopuitbaters in Groot-Brittannië en Nederland die als reactie besloten om de film dan gewoon niet in de zalen te vertonen. De Federatie van Belgische Cinema’s deelt dat standpunt, en heeft nu besloten om Alice in Wonderland ook bij ons te boycotten.

Enkele maanden geleden, bij de release van Up, was Disney al hetzelfde van plan maar toen plooide de studio nog nadat verdelers gedreigd hadden om Disney’s A Christmas Carol niet in de zalen toe te laten. Ditmaal lijkt de filmstudio vastberaden.

Bioscoopuitbaters vrezen dat door een snellere dvd-release hun recettes zullen dalen, en dat op een moment dat de vele kleinere zalen al in slechte papieren zitten. Daar kunnen we begrip voor opbrengen, alleen is de beslissing om Alice in Wonderland dan te boycotten vreemd.

Dit is immers een film waarvoor mensen graag naar de bioscoop zouden gaan: er doet een grote ster in mee – Johnny Depp – en hij is gemaakt door een regisseur met een flamboyante visuele stijl, die veel beter tot zijn recht komt in de cinema dan in de woonkamer. Bovendien is er ook een versie in 3D, toch de technologie die net bedacht is om het publiek uit de luie zetel te krijgen.

In plaats van die voordelen te beklemtonen en er een campagne vóór de cinema van te maken, geven sommige bioscoopuitbaters nu de indruk dat hun belangrijkste verkoopsargument is dat je bij hen de films eerder kunt bekijken dan op televisie, en dat de omstandigheden weinig uitmaken. En dat lijkt ons toch ook niet echt de boodschap die je als exploitant uit wil dragen.

Stefaan Werbrouck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content