Maryland (Alice Winocour): Sfeervol suspensdrama

Matthias Schoenaerts in 'Maryland'. © gf
Dave Mestdach
Dave Mestdach Chef film van Knack Focus

In zijn nieuw buitenlands avontuur, de prima vertolkte psychologische thriller ‘Maryland’, schakelt Matthias Schoenaerts terug in Rundskop-modus. Hij doet dat met de ingetogen intensiteit zoals we dat van hem gewend zijn. Uitstekende film.

Matthias Schoenaerts doet, twee jaar na de Rouille et d’Os, terug de Croisette aan, en dat opnieuw in het Frans, dit keer met een potent, compact en benauwend suspensedrama van de Franse regisseuse Alice Winocour.

Daarin zet Schoenaerts met de ingetogen intensiteit die we sinds Rundskop gewend zijn, de ex-soldaat Vincent neer die tegenwoordig in de bewakingsbranche werkt maar sinds zijn tour of duty in Afghanistan te kampen heeft met post-traumatische stress. Dat maakt zijn job als bodyguard er dan ook niet makkelijker op wanneer hij zich over de vrouw (Diane Kruger) en het zoontje van een steenrijke Libanese zakenman moet ontfermen, en al helemaal niet wanneer het gezelschap ook nog eens op hun ommuurde luxevilla – Maryland genoemd – fysiek wordt belaagd.

Het innerlijk getormenteerde en uiterlijk fors gespierde personage van Schoenaerts doet denken aan een hedendaagse, fysiek geprofileerde Travis Bickle die duidelijk lang in de gym heeft gezeten, maar Winocour stroopt zowel de personages (de benevolente bonk, de blonde damsel in distress), de locatie (een door camera’s bezet landgoed als bunker en gevangenis tegelijk) als het verhaal bewust tot de naakte essentie waardoor deze prima geregisseerde, sfeervolle en goed vertolkte psychologische thriller tegelijk iets repetitief, claustrofobisch en metaforisch krijgt.

Maryland (Alice Winocour): Sfeervol suspensdrama
© gf

Dat Schoenaerts terug in Rundskop-modus schakelt en een gekwetste macho speelt die niet aan het beest in zichzelf kan ontsnappen, is in dit geval dan ook geen kritiek maar een compliment. Want één: zoals Vincent niet aan zijn verleden kan ontsnappen, zo kan ook Schoenaerts niet aan zijn persona en zijn présence ontsnappen, en twee: weinig acteurs die in de traditie van Mitchum, McQueen en co kunnen zoveel dreiging en tristesse, viriliteit en fragiliteit tegelijk kunnen uitstralen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content