Kinepolis wil Netflix-films in de bioscoop vertonen

© belga

Kinepolis wil voortaan content van streamingplatformen aanbieden. Dat zei CEO Eddy Duquenne donderdag bij de toelichting van de jaarresultaten van het bedrijf. Eens de cinema’s weer de deuren mogen openen in België, wil bioscoopgigant bovendien cinemazalen verhuren aan groepen van minimaal tien personen.

Het idee van de ‘privécinema’s’ komt uit de Verenigde Staten overgewaaid. Kinepolis startte er anderhalve week geleden al mee in Luxemburg, waar de drie bioscopen van de keten alweer open zijn. Duquenne noemt het een ‘overgangproduct’ naar het nieuwe normaal. Veel bezoekers verwacht de topman er niet mee te lokken. Door schoonmaakkosten en het energieverbruik van onder meer de projectoren en de verwarming, is het zelfs helemaal niet rendabel. ‘En eenmaal de omstandigheden weer normaal zijn, dan zullen wij onze zalen ook voor meer dan minimaal tien klanten nodig hebben.’

Hetzelfde geldt voor de drive-invertoningen die Kinepolis vorig jaar al in het leven riep en ook dit jaar weer wil organiseren. ‘Ook daarmee gaan we onze omzet niet halen’, aldus Duquenne. ‘We willen heropenen van zodra we kunnen, ook als het goedkoper is om de cinema’s dicht te houden. We willen er zijn voor de klanten.’

Netflix

Daarnaast kondigde de topman aan dat Kinepolis films van streamingplatformen wil vertonen, ook in België. In Luxemburg en Spanje bereikte de groep zelfs al overeenkomsten om dat te doen. Kinepolis wendt zich tot streamingplatformen, omdat de traditionele filmstudio’s hoge prijzen blijven aanrekenen – zowat de helft van de ticketprijs die de klant betaalt -, terwijl de exclusiviteit voor de bioscopen onder druk van video on demand almaar korter wordt. ‘Als we die exclusiviteit verliezen, gaat ook de waarde van de deals omlaag’, benadrukt Duquenne. ‘Als we maar drie weken exclusiviteit krijgen, dan betalen wij niet hetzelfde bedrag. En de streamingplatformen begrijpen dat.’

Volgens de Kinepolis-topman zullen klanten ook bereid zijn om Netflix-films te bekijken in de bioscoop. ‘Ze hebben fantastische content die gemaakt is om bekeken te worden op het grote scherm’, luidt het. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content