Interview: Wint Laura Vandewynckel met haar kortfilm vanavond een prijs in Cannes?

'Het paradijs' © gf

Met haar geanimeerde kortfilm ‘Het Paradijs’ sleepte Laura Vandewyckel al heel wat prijzen in de wacht. De pas afgestudeerde filmmaakster mag nu ook ‘geselecteerd voor het Filmfestival van Cannes’ op haar DVD hoes laten printen en wie weet, ook een nieuwe award.

Vandaag zal de screening van Het Paradijs op Cannes eindelijk plaatsvinden. Het afstudeerwerk van RITS-studente Laura Vandewynckel ging in première tijdens het Film Fest Gent, won de Sabamprijs en bezorgde haar een Wildcard van het Vlaams Audiovisueel Fonds.

Als kers op de taart selecteerde het Cinéfondation, een programma van Cannes die beginnende filmstudenten een duwtje in de rug wil geven, haar kortfilm. Enorm spannend, zeker omdat Vandewynckel haar werk in een viertal zinnen moet inleiden. “Wat je ervoor vertelt bepaalt hoe de mensen naar de film kijken. Het liefst van al zou ik de film gewoon willen laten tonen, zodat de verhaal voor zichzelf kan spreken.” Daarna is het tot 17 uur nerveus afwachten of ze een van de drie prestigieuze prijzen in ontvangst mag nemen. Fingers crossed.

Als Laura Vandewynckel de dag voor het grote evenement eindelijk aan de telefoon komt, geeft ze toe dat ze probeerde te ontsnappen om vandaag voor het eerst iets te kunnen eten. ‘Maar het is me niet gelukt.’ Cannes, het is duidelijk een drukke bedoening voor het Belgische jonge talent.

Heb je al interessante mensen ontmoet?

Laura Vandewynckel: ‘Eerlijk gezegd ben ik te laat op Cannes toegekomen. Ik had gehoopt mijn film te kunnen voorstellen op de filmmarkt, maar die eindigt vanavond. Veel kans om op zoek te gaan naar mensen die me productioneel verder kunnen helpen, is er dus niet. Maar dat is niet de eerste reden waarom ik hier ben. Ik vind het vooral boeiend om filmmakers uit alle hoeken van de wereld te leren kennen.’

Hoe reageerde je toen je hoorde dat je kortfilm voor de Cinéfondation geselecteerd was?

Vandewynckel: ‘Onrustig. Ik kreeg de e-mail en dacht: “Het is niet waar.” Er zijn namelijk première-eisen verbonden aan de selectie. Het Paradijs was al vertoond op een filmfestival en dat mag in principe niet. Ik vreesde even dat ik mijn kans had verkeken, maar het festival bleek te klein om voor problemen te zorgen. Ik mocht het ook nog nergens openbaar maken. Het is dus eenzaam genieten.’

Je kortfilm is een kritische reflectie op toerisme en immigratie. Waar haalde je de inspiratie vandaan?

Vandewynckel: ‘Ik reis enorm graag, maar heb moeite om dat enkel omwille van de amusementswaarde te doen. Toen ik naar Indonesië trok en al die toeristische attracties afschuimde, knaagde er toch iets. Je dringt je als vakantieganger op, terwijl de lokale inwoners je met open armen ontvangen. Zelf willen ze ook wel eens reizen, maar voor hen is dat allemaal minder evident. Onze gastvrijheid laat vaak te wensen over.’

De animatiefilm is stop-motion. Traditioneel werken filmmakers dan met plasticine, maar jij koos voor een andere aanpak.

Vandewynckel: ‘Voor dit laatste project wou ik iets nieuws uitproberen. In Indonesië raakte ik in de ban van Wayang, een poppenspel met schaduw- en lichteffecten. Dat effect wilde ik ook bereiken, dus begon ik te experimenteren met transparante materialen als bijenwas. Het was een heel overmoedige onderneming. Mijn promotoren hebben achteraf toegegeven dat ze het enorm spannend vonden.’

Een gedurfde keuze, maar een die je uiteindelijk tot in Cannes heeft gebracht. Heb je trouwens je hakken al klaarstaan voor de prijzenuitreiking vanavond?

Vandewynckel: ‘Het is altijd leuk om in een kleedje met hakken te verschijnen zonder ‘overdressed’ te zijn, want dat is op dit festival onmogelijk. Anderzijds moeten mensen vrij zijn om te dragen wat ze willen. Maar blijkbaar zou het hakkenschandaal helemaal niet waar zijn. Dat heb ik hier toch gehoord.’ (FDC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content