In zijn vierde film alweer die in Cannes wordt voorgesteld, na Elève Libre, A perdre la Raison en Les Chevaliers Blanc, speelt Bérénice Béjo een huismoeder van twee dochtertjes die haar echtgenoot (Cédric Kahn) tijdelijk terug over de vloer krijgt in afwachting van een definitieve echtscheiding. Waar dat in de meeste Hollywooddrama's kleffe kleenexcinema zou opleveren, observeert Lafosse (die zelf recent een scheiding meemaakte) zijn gebroken familie op een ingetogen en weloverwogen manier, met een camera die alle huiselijke ups en downs ragfijn maar nooit exhibitionistisch en geduldig registreert.

De pijnlijke stiltes aan de keukentafel, de oplaaiende ruzies na een avondje met vrienden, de broze opflakkeringen van liefde, het bittere getouwtrek met de kinderen, het gezeur over de rekeningen en het huis...: niks of niemand wordt ontzien. Maar moraliserende vingertjes blijven zedig beneden en pathetische close-ups of gezwollen violen op de klankband vallen er nergens te bespeuren.

Die economische vertelstijl zorgt er dan ook voor dat L'Economie du Couple een integriteit en genuanceerdheid uitdraagt die je in het beproefde genre van de split up movie zelden ziet, met een prima acterende Béjo en Kahn als het koppel met kids dat schippert tussen haat en liefde.

In zijn vierde film alweer die in Cannes wordt voorgesteld, na Elève Libre, A perdre la Raison en Les Chevaliers Blanc, speelt Bérénice Béjo een huismoeder van twee dochtertjes die haar echtgenoot (Cédric Kahn) tijdelijk terug over de vloer krijgt in afwachting van een definitieve echtscheiding. Waar dat in de meeste Hollywooddrama's kleffe kleenexcinema zou opleveren, observeert Lafosse (die zelf recent een scheiding meemaakte) zijn gebroken familie op een ingetogen en weloverwogen manier, met een camera die alle huiselijke ups en downs ragfijn maar nooit exhibitionistisch en geduldig registreert.De pijnlijke stiltes aan de keukentafel, de oplaaiende ruzies na een avondje met vrienden, de broze opflakkeringen van liefde, het bittere getouwtrek met de kinderen, het gezeur over de rekeningen en het huis...: niks of niemand wordt ontzien. Maar moraliserende vingertjes blijven zedig beneden en pathetische close-ups of gezwollen violen op de klankband vallen er nergens te bespeuren. Die economische vertelstijl zorgt er dan ook voor dat L'Economie du Couple een integriteit en genuanceerdheid uitdraagt die je in het beproefde genre van de split up movie zelden ziet, met een prima acterende Béjo en Kahn als het koppel met kids dat schippert tussen haat en liefde.