Focus’ week van Pixar: Luxo Jr.

Naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Pixar: 25 years of Animation’ geeft Focus u deze week een spoedcursus over de befaamde animatiestudio. Eerste onderwerp in rij: ‘Luxo Jr.’, of het eerste wapenfeit van Pixar.

Een twee-minuten durend filmpje over twee bureaulampen. Meer had Pixar in 1986 niet nodig om de animatiefilmindustrie, die de computer eerder zag als vijand dan als bondgenoot, op zijn kop te zetten. Alles begon zeven jaar eerder in 1979, toen George Lucas Ed Catmull vraagt om zijn geavanceerde computerafdeling van Lucasfilm, ’s mans productiehuis, te leiden. Op de wishlist van Lucas: een digitaal editing systeem voor zowel film als geluid, een digitale filmprinter, en verder onderzoek naar de mogelijkheden van de computer in animatie. Na enkele experimenten (waaronder de kortfilm ‘The Adventures of André and Wally B.‘) koopt niemand minder dan Steve Jobs in 1986 de afdeling over, die voortaan door het leven gaat als Pixar. Datzelfde jaar nog wordt ‘Luxo Jr.’ voorgesteld aan het grote publiek.

Wat maakt ‘Luxo Jr.’ zo baanbrekend? De kortfilm is het paradepaardje van het pas opgerichte Pixar waarmee de studio toont waartoe ze in staat is. En dat was toentertijd veel. Op verhaaltechnisch vlak is de film bedrieglijk eenvoudig: Luxo Jr. speelt met een bal, maar daar is Luxo (de grote moeder/vaderlamp) niet echt op gesteld. Junior vernielt de bal per ongeluk, maar vindt al snel een grotere bal ter vervanging, tot wanhoop van het ouderlijk gezag.

Op technisch vlak is ‘Luxo Jr.’ een revolutionaire streling voor het oog: nog nooit waren schaduw, licht en kleur zo levensecht en bewogen digitale personages zo soepel en waarheidsgetrouw. Een bureaulamp op digitale wijze treffend laten gelijken op een mens, daar kunnen wij alleen ons petje voor afnemen. De Academy Award dacht daar hetzelfde over en beloonde ‘Luxo Jr.’ prompt met een nominatie, waardoor deze de geschiedenisboeken ingaat als eerste computeranimatiefilm die een nominatie op zak mag steken. Een duidelijk signaal: vanaf nu hoeven animatiestudio’s dus niet meer terug te deinzen voor het gebruik van de computer.

Niet alleen voor de animatiewereld, maar ook voor Pixar zelf is ‘Luxo Jr.’ een belangrijke mijlpaal. De bureaulamp maakt immers niet alleen deel uit van het logo, ze zal vanaf dan ook opduiken in het filmoeuvre van de studio. Zo heeft Luxo Jr. een cameo in de openingsscène van ‘Toy Story 2’. Ook de botsbal krijgt een verdere filmcarrière: het stuiterend balletje maakt zijn opwachting in ‘Toy Story’, ‘Up’ en ‘Monster, Inc.’ Deze voorbeelden mogen dan futiel lijken, ze tonen wel aan dat ‘Luxo Jr.’ een belangrijke plaats inneemt in het hart van Pixar, en bij uitbereiding van de hele filmanimatiewereld. (MVG)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."



De tentoonstelling ‘Pixar: 25 years of Animation’ loopt van 6 juli 2012 tot 6 januari 2013 in Bonn. www.bundeskunsthalle.de/

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content