De prijs werd vrijdag door Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz overhandigd tijdens het Filmfestival van Oostende.

Emmy Oost zette haar eerste stappen in de filmwereld op de set van 'Any way the wind blows' (2003) van Tom Barman. Daarna was ze productie-assistente van Felix Van Groeningen bij de opnames van 'Steve + Sky' (2004) en productieleidster bij 'Dagen zonder lief' (2007).

In 2008 richtte ze haar eigen productiehuis 'Cassette for Timescapes' op. Daarmee produceert ze politiek of sociaal geëngageerde films, zoals 'Problemski Hotel' van Manu Riche, 'No Man Is An Island' van Tim De Keersmaecker of nog 'The Invisible City / Kakuma' (2016) van Lieven Corthouts.

'Deze drie films zijn conceptueel met elkaar verbonden en voeren de kijker mee in de verschillende stadia van de tocht die vluchtelingen afleggen: vertrekken vanuit Afrika ('The Invisible City / Kakuma') om via Lampedusa ('No Man Is An Island') in Europa te belanden ('Problemski Hotel'). Dit is minder toevallig dan het lijkt', aldus de jury.

'Of het nu gaat over documentaires of fictiefilms, Emmy Oost heeft een neus voor projecten van eigenzinnige filmmakers met politiek of sociaal geëngageerde onderwerpen', klinkt het nog.

De 40-jarige Oost, tevens mede-oprichter van iDROPS, een platform voor digitale innovatie in de culturele en creatieve industrieën en in de sociale sector, draagt de prijs op aan Lieven Corthouts: 'De blik van eigenzinnige filmmakers is essentieel om maatschappelijke vraagstukken te vatten en te nuanceren, in al hun complexiteit. Deze cultuurprijs bevestigt dat we deze makers moeten blijven ondersteunen. Ik dank deze prijs dan ook aan hen en wil hem in het bijzonder opdragen aan Lieven Corthouts en zijn app die vluchtelingenkinderen herenigt met hun ouders. Documentaire, in al zijn vormen, is een essentieel instrument voor social impact en social change.'

Sven Gatz: 'De documentaire sector is wereldwijd in opmars. Wat Emmy Oost realiseert, is een mooi voorbeeld van internationalisering. Deze cultuurprijs geeft deze straffe Vlaamse producente extra erkenning.'

Prijzen

Emmy Oost kreeg als (co-)producer de afgelopen tijd heel wat erkenning in binnen- en buitenland. Onlangs kaapte 'Shadow World' een speciale vermelding van de jury weg op het International Filmfestival in Guanajuato, Mexico, en kreeg de prijs voor Best Documentary Feature op het Edinburgh International Film Festival. Met 'Double Take' (2009), geselecteerd voor de Berlinale 2009 en Sundance 2010 won ze de Black Pearl Award in Abu Dhabi en de Grand Prize van het New Media FF in Los Angeles. (DB)

De prijs werd vrijdag door Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz overhandigd tijdens het Filmfestival van Oostende.Emmy Oost zette haar eerste stappen in de filmwereld op de set van 'Any way the wind blows' (2003) van Tom Barman. Daarna was ze productie-assistente van Felix Van Groeningen bij de opnames van 'Steve + Sky' (2004) en productieleidster bij 'Dagen zonder lief' (2007). In 2008 richtte ze haar eigen productiehuis 'Cassette for Timescapes' op. Daarmee produceert ze politiek of sociaal geëngageerde films, zoals 'Problemski Hotel' van Manu Riche, 'No Man Is An Island' van Tim De Keersmaecker of nog 'The Invisible City / Kakuma' (2016) van Lieven Corthouts. 'Deze drie films zijn conceptueel met elkaar verbonden en voeren de kijker mee in de verschillende stadia van de tocht die vluchtelingen afleggen: vertrekken vanuit Afrika ('The Invisible City / Kakuma') om via Lampedusa ('No Man Is An Island') in Europa te belanden ('Problemski Hotel'). Dit is minder toevallig dan het lijkt', aldus de jury. 'Of het nu gaat over documentaires of fictiefilms, Emmy Oost heeft een neus voor projecten van eigenzinnige filmmakers met politiek of sociaal geëngageerde onderwerpen', klinkt het nog. De 40-jarige Oost, tevens mede-oprichter van iDROPS, een platform voor digitale innovatie in de culturele en creatieve industrieën en in de sociale sector, draagt de prijs op aan Lieven Corthouts: 'De blik van eigenzinnige filmmakers is essentieel om maatschappelijke vraagstukken te vatten en te nuanceren, in al hun complexiteit. Deze cultuurprijs bevestigt dat we deze makers moeten blijven ondersteunen. Ik dank deze prijs dan ook aan hen en wil hem in het bijzonder opdragen aan Lieven Corthouts en zijn app die vluchtelingenkinderen herenigt met hun ouders. Documentaire, in al zijn vormen, is een essentieel instrument voor social impact en social change.'Sven Gatz: 'De documentaire sector is wereldwijd in opmars. Wat Emmy Oost realiseert, is een mooi voorbeeld van internationalisering. Deze cultuurprijs geeft deze straffe Vlaamse producente extra erkenning.'PrijzenEmmy Oost kreeg als (co-)producer de afgelopen tijd heel wat erkenning in binnen- en buitenland. Onlangs kaapte 'Shadow World' een speciale vermelding van de jury weg op het International Filmfestival in Guanajuato, Mexico, en kreeg de prijs voor Best Documentary Feature op het Edinburgh International Film Festival. Met 'Double Take' (2009), geselecteerd voor de Berlinale 2009 en Sundance 2010 won ze de Black Pearl Award in Abu Dhabi en de Grand Prize van het New Media FF in Los Angeles. (DB)