The Circle van James Ponsoldt met Emma Watson, Tom Hanks en John Boyega.
...

Een wereld waarin niemand steelt, moordt of stiekem het laatste restje koffie opdrinkt zonder nieuwe te zetten: wat valt daar níét aan te liken? Best veel wanneer die wereld enkel tot stand kan komen via constante monitoring, online groepsdruk en andere machiavellistische tactieken van technologiegiganten. Zoals het griezelige kenmerken van Google, Facebook en Twitter vertonende internetbedrijf The Circle, waar twintiger Mae Holland (Emma Watson) werk vindt en na almaar drastischer inmengingen in haar persoonlijke leven ook ontdekt hoe sociaal sociale media echt willen zijn. De roman van Dave Eggers die als bronmateriaal diende voor dit nabijetoekomstdrama wordt weleens orwelliaans genoemd, en zoals dat veelal gaat met dystopieën à la 1984 blinkt het toekomstbeeld dat erin geschetst wordt niet uit in subtiliteit. Een laag die ook James Ponsoldts vijfde film niet bepaald aan Eggers verhaal toevoegt. De geëngageerde Amerikaanse schrijver heeft in de bioscoop sowieso nog maar weinig geluk gekend. Away We Go en Where the Wild Things Are moesten het meer hebben van de visuele vindingrijkheid van regisseurs Sam Mendes en Spike Jonze dan van Eggers' scenario's, A Hologram for the King kon met beunhaas Tom Tykwer zelfs daar niet op rekenen en The Circle heeft met Ponsoldt, de adequate regisseur van het romantische tienerdrama The Spectacular Now en de David Foster Wallace-biopic The End of the Tour, ook niet meteen de meest visionaire filmmaker achter de camera. Zonde, want visie is het enige wat deze eenzijdige zedenles had kunnen redden. Tom Hanks is perfect gecast als een innemende mengeling van Steve Jobs en Mark Zuckerberg, maar het heerlijk subtiele spel van de klassieke klasbak gaat verloren in de huid van een personage waar net zo goed ergens 'ogenschijnlijk charmante doch boosaardige internetgoeroe' op getatoeëerd had kunnen staan. Net als de andere personages dient Hanks' ceo alleen maar om Eggers en Ponsoldt enkele vermanende vingertjes in de richting van Silicon Valley te laten wijzen. Het gros van de dialogen die beide heren samen bedachten, bestaat dan ook uit moraliserende speeches. De ongeziene monopolievorming van schijnbaar onschuldige techbedrijven en de privacyproblemen die The Circle aankaart zijn reëel en belangrijk, maar ze omvormen tot een paranoïde melodrama dat in zijn overdrijvingen alle geloofwaardigheid verliest, helpt niemand. Als spannende en genadeloze ontleding van de onhebbelijke ego's achter 's werelds grootste internetdiensten blijft David Finchers The Social Network ongeëvenaard.