Pina: Dansen in 3D

Wim Wenders brengt in een betoverende 3D-documentaire een ode aan de Duitse choreografe Pina Bausch.

Pina ***

Wim Wenders met Regina Advento, Malou Airaudo, Ruth Amarante

In 1975 sloeg Pina Bausch met haar choreografie van Stravinski’s Le sacre du printemps de dansliefhebber met verstomming. Net die interpretatie vormde de overgang van de zuivere dans naar het danstheater. Het is dus niet verwonderlijk dat Wim Wenders zijn documentaire met deze voorstelling start. Ook andere hoogtepunten uit haar oeuvre zoals Café Müller en Kontakthof komen aan bod, op scène en – jawel – in 3D!

Registraties van dansvoorstellingen openbaren vaak details die de toeschouwer in de zaal ontgaan. Het 3D-procedé wordt hier efficiënt aangewend om de kijker middenin de choreografie te plaatsen met soms verbluffend resultaat. De sterk expressionistische beeldtaal, de snelle opeenvolging van pijnlijke aanrakingen en agressieve handelingen, maar ook de poëtische taferelen en intens emotionele ontboezemingen zo typerend voor Bausch’ unieke danstheater: Wenders maakt ze allemaal even voelbaar.

Aan de hand van archiefbeelden en de overpeinzingen van de dansers in voice-over, hangt Wenders een impressionistisch getint beeld op van het belang, de mythe alsook het oeuvre van deze in 2009 overleden grote dame van het Europese danstheater. De Neue Welle-veteraan verkeert eindelijk nog eens in vorm en vat perfect de geest van Bausch. Nog het meest hypnotiserend zijn de lyrische dansfragmenten gefilmd in de natuur of op de straten, pleinen en in de Schwebebahn van Wuppertal.

Piet Goethals