Monsieur Lazhar: Gevoelige film van Philippe Falardeau

Zelfmoord en verdriet zijn de hoofdvakken van de schoolfilm ‘Monsieur Lazhar’, al houdt regisseur Philippe Falardeau de politiek en het gepreek buiten de klas.

Monsieur Lazhar **

Philippe Falardeau met Mohamed Fellag, Sophie Nélisse, Emilien Néron

In deze toneelverfilming draait alles – verrassing! – rond ene Monsieur Lazhar, een gedistingeerde veertiger van Algerijnse komaf die in een lagere school in Québec als leraar aan de slag mag. Helaas komt Lazhar niet meteen onder ideale omstandigheden de schoolpoort binnen gewandeld, aangezien hij een lerares vervangt die zich in haar eigen klaslokaal heeft opgehangen. Slaagt Lazhar erin om de kinderen over die traumatiserende gebeurtenis en hun onuitgesproken verdriet heen te helpen? En weet de nieuwkomer die geen pedagogische tik of dictee over Balzac schuwt zich ondanks alles tot een vertrouwensman op te werken?

Het vervolg laat zich raden. Maar de ellende houdt niet op: na een half uur krijg je te horen dat Lazhar in Algerije zijn gezin heeft verloren en voorlopig slechts tijdelijk als politiek vluchteling in Canada verblijft. Een mens mag de hemel en vooral regisseur Philippe Falardeau danken dat dit materiaal niet tot in Hollywood is gewaaid. Daar zou het zonder twijfel tot een hypersentimentele sof zijn vermalen, bij voorkeur met een bruin geschminkte Robin Williams in de titelrol.

Gevoelig filmpje
Ondanks de hoge Kleenexfactor houdt Falardeau – vooral bekend van het Olivier Gourmet-vehikel Congorama (2005) – de aankleding vrij sober en secuur. Hij toont niet alleen gevoel voor ritme en montage, maar geeft dit melodrama ook een paar fraaie filmische toetsen die de theatrale roots weten weg te wissen. Bovendien kan hij bogen op een bijna belachelijk fotogenieke, maar ook aandoenlijk acterende kindercast. Gelukkig maar, het klasje doet je de nogal nadrukkelijke Robin Williams-imitatie van de hoofdrolspeler makkelijk vergeven.

Klassecinema als Entre Les Murs of Etre et Avoir is Monsieur Lahzar in geen geval; maar het blijft een goed gemaakt en gevoelig filmpje. Niet toevallig mocht het met Rundskop concurreren voor de Oscar voor Beste Niet-Engelstalige Film.

Dave Mestdach

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content