‘Een Oscar kan als statement dienen’: de Oscarpronostiek van Johannes De Breuker

Enkele Oscarfavorieten © .
Jozefien Wouters
Jozefien Wouters Freelancejournaliste

Op 26 februari wordt in het Dolby Theatre te Hollywood een vers blik Academy Awards geopend. Knack Focus-filmrecensent Johannes De Breuker waagt zich aan een voorspelling.

BESTE FILM: La La Land

De concurrentie:

Arrival / Fences / Hacksaw Ridge / Hell or High Water / Hidden Figures / Lion / Manchester by the Sea / Moonlight

Sasha Lane in American Honey
Sasha Lane in American Honey© /

La La Land wordt overal getipt als dé grote favoriet en volgens mij zullen ze die rol ook waarmaken. Een film over twee jonge mensen die het willen maken in Hollywood is typisch Oscarmateriaal. Het is ook gewoon écht een heel goede film. Nu ja, de concurrentie is ook niet mals. De scifiprent Arrival zou evengoed een terechte winnaar zijn.

Ik vind de keuze eerlijk gezegd wat te beperkt. Zo mis ik American Honey tussen de genomineerden. Zo’n frisse, energieke en straf geacteerde film zie je niet vaak. Maar American Honey is net iets te klein en onafhankelijk voor een grote show als de Oscars. Jammer!

BESTE REGISSEUR: Damien Chazelle (La La Land)

De concurrentie:

Denis Villeneuve [Arrival] / Mel Gibson [Hacksaw Ridge] / Kenneth Lonergan [Manchester by the Sea] / Barry Jenkins [Moonlight]

Damien Chazelle (La La Land).
Damien Chazelle (La La Land).© .

Als La La Land beste film wordt, vind ik het niet meer dan logisch dat Damien Chazelle de award voor beste regisseur krijgt. Het is toch vreemd om die twee categorieën te splitsen? Al blijft zo’n uitreiking altijd een beetje gokken. Denis Villeneuve en Barry Jenkins zijn natuurlijk ook kleppers, dus wie weet… Ik vond Chazelle’s vorige film , Whiplash, trouwens ook al heel straf. Maar met La La Land gaat hij nog een stapje verder. Hij heeft er echt zijn droomproject mee kunnen waarmaken. En met succes: de musical overstijgt alle verwachtingen.

BESTE ACTEUR: Casey Affleck (Manchester by the Sea)

De concurrentie:

Andrew Garfield [Hacksaw Ridge] / Ryan Gosling [La La Land] / Viggo Mortensen [Captain Fantastic] / Denzel Washington [Fences]

Ryan Gosling en Emma Stone
Ryan Gosling en Emma Stone© Reuters

Hier zullen Casey Affleck en Ryan Gosling het onderling moeten uitvechten. Ryan Gosling is dé klassieke Hollywoodster: een knappe verschijning, bakken charisma en het nodige talent. Zo iemand zien ze natuurlijk graag komen bij de Academy. Bovendien worden die troeven extra mooi uitgespeeld in een klassieke genrefilm als La La Land. Toch schat ik de kansen van Casey Affleck nog hoger in. Ondanks eerdere zeer geslaagde rollen, is hij altijd wat in de schaduw van zijn broer blijven staan. In Manchester by the Sea valt hij niet langer te negeren, hij schittert echt. Dit is zijn kans om in de spotlights te staan en die Oscar mee naar huis te nemen.

BESTE ACTRICE: Emma Stone (La La Land)

De concurrentie:

Isabelle Huppert [Elle] / Ruth Negga [Loving] / Natalie Portman [Jackie] / Meryl Streep [Florence Foster Jenkins]

Ik kruis mijn vingers voor Isabelle Huppert. Ze zet een enorm beklijvend personage neer in Elle. Echt wat men noemt een rasactrice. Maar mijn verstand zegt me dat Emma Stone zal winnen. La La Land is nu eenmaal een populairdere film, én een mooi bewijsstuk van haar acteercapaciteiten. Natalie Portman valt ook niet te onderschatten. Jackie Kennedy is een enorm Amerikaans personage, en dat zien ze graag in Hollywood.

Isabelle Huppert
Isabelle Huppert© GF

BESTE BUITENLANDSE FILM: The Salesman [Iran]

De concurrentie:

Land of Mine [Denemarken] / A Man Called Ove [Zweden] / Tanna [Australië] / Toni Erdmann [Duitsland]

The Salesman
The Salesman© Filip Van Roe

The Salesman heeft alvast de buzz mee, nu regisseur Asghar Farhadi misschien straks het land niet binnen mag. De Oscar kan dus dienen als statement tegen die beslissing. Ik schrik er ook van dat zoveel mensen zich voelen aangesproken door Toni Erdmann. Ik wist niet dat lange, Duitse komedies zo goed in de markt lagen.

Mijn persoonlijke favorieten zijn A Man Called Ove en Tanna, maar ik vrees dat die geen schijn van kans maken. Tanna, een portret van een van de laatste overgebleven stammen op een eiland in de Grote Oceaan, heeft wel heel weinig met Hollywood te maken. A Man Called Ove is dan weer te absurd voor het gemiddelde jurylid. En Zweeds lijkt me ook niet de meest populaire filmtaal.

THE OSCARS

Zondag 26/2, live te volgen bij Telenet op kanaal 300. Lees ook de Oscarpronostieken van Dave Mestdach, Niels Ruëll en Sam De Wilde.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content