Hoewel Marcello Mastroianni bij ons vooral bekend is van zijn rol in La Dolce Vita en de bijbehorende epische scène in de Trevifontein, heeft hij meer dan 100 films op zijn palmares staan en prijkte zijn poster aan de muren van menig Italiaans tienermeisje. Toch mogen we hem niet zomaar afdoen als een retrotieneridool: de acteur slingerde constant heen en weer tussen zijn rol als 'bella figura' en 'inetto', tussen de masculiene perfectie en de omstreden komiek. Zo speelde hij ook een maffioos boefje, een homoseksueel, een impotente man, een zwangere man, een getormenteerde schrijver en een bedrogen echtgenoot.
...

Hoewel Marcello Mastroianni bij ons vooral bekend is van zijn rol in La Dolce Vita en de bijbehorende epische scène in de Trevifontein, heeft hij meer dan 100 films op zijn palmares staan en prijkte zijn poster aan de muren van menig Italiaans tienermeisje. Toch mogen we hem niet zomaar afdoen als een retrotieneridool: de acteur slingerde constant heen en weer tussen zijn rol als 'bella figura' en 'inetto', tussen de masculiene perfectie en de omstreden komiek. Zo speelde hij ook een maffioos boefje, een homoseksueel, een impotente man, een zwangere man, een getormenteerde schrijver en een bedrogen echtgenoot.De levensloop van Mastroianni is minstens even veelzijdig als zijn personages. Hij werd in 1924 geboren in Fontana Liri, een pittoresk bergdorpje in de Appenijnen, maar groeide op in Rome en Turijn. Tijdens zijn tienerjaren brak de tweede wereldoorlog uit, en aangezien hij een Joodse achtergrond had - zijn moeder was een Joodse immigrant uit Wit-Rusland - werd hij geïnterneerd in een nazigevangenis. Gelukkig was de bewaking er niet al te streng en kon hij in 1945 vluchten naar Venetië. Na de oorlog begon hij voor een productiehuis te werken, en in 1945 debuteerde hij in I Miserabili - een bewerking van Les Misérables van Victor Hugo. Het was echter vooral de gouden samenwerking met Federico Fellini die van hem een gevierd acteur maakte. Die castte Mastroianni in 1960 voor La Dolce Vita ('Het zoete leven' in Vlaanderen en Nederland), naar eigen zeggen vanwege zijn 'terribly ordinary face'. In La Dolce Vita speelt Mastroianni een dromerige journalist die eigenlijk romans wil schrijven maar zich uit geldgebrek toelegt op de lucratieve sensatiepers. Als iemand die constant op zoek is naar een primeur, probeert hij zich in te werken in de Italiaanse beau monde. Hoewel hij de oppervlakkigheid en immoraliteit van het wereldje maar al te graag aanklaagt, laat hij zich door de film heen steeds verder meeslepen in 'het zoete leven', onder andere onder invloed van de wulpse actrice Sylvia (Anita Ekberg).De film heeft er onder meer voor gezorgd dat het woord 'paparazzi' internationaal ingeburgerd raakte. Het woord verwijst naar de achternaam van het personage van de opdringerige persfotograaf Paparazzo. Een grappig detail is verder dat Fellini Mastroianni tijdens de shootings consequent aansprak met 'Snaporaz', een nickname die hij later gebruikte als naam voor het hoofdpersonage in La Città Delle Donne (1980). Later speelde Mastroianni nog verschillende andere rollen in films van Fellini, zoals een Italiaanse filmbaas in het uitmuntende 8 1/2 (1963) of een gewezen tv- entertainer in Ginger e Fred (1985). Opvallend is dat veel van zijn personages zich in het media- en filmwereldje bevinden, een glamoureuze scene waar Fellini graag mee dweepte. Met zijn acteerprestaties viel Mastroianni veelvuldig in de prijzen. Zo won hij meerdere Golden Globes en BAFTA Awards, werd hij twee keer verkozen tot 'Best Actor' op het filmfestival van Cannes én is hij de enige niet-Engelstalige acteur die ooit drie Oscarnominaties te pakken kreeg. Later werd hij in Italië tot ridder geslagen en gaf hij ook zelf zijn naam aan een award op het Venice Film Festival.Ook aan knappe vrouwen was er geen gebrek in Mastroianni's leven. Op het witte doek stond hij in totaal veertien keer aan de zijde van Sophia Loren, zijn vrouwelijk evenbeeld wat Italiaans filmsucces betreft. Dat er ook tussen de lakens meer gebeurd zou zijn, werd hevig gefluisterd, maar door de flamboyante acteur tot aan zijn dood ontkend. Nochtans was het geen geheim dat Mastroianni wel eens een scheve schaatst durfde te rijden. Hij was getrouwd met medeactrice Flora Carabella, maar had verschillende relaties met andere jonge meisjes, onder wie de Amerikaanse actrice Faye Dunaway. Hoewel Dunaway hoopte hem ook als echtgenoot te kunnen strikken, weigerde de devote katholiek in Mastroianni van zijn vrouw te scheiden en uiteindelijk gingen de twee om deze reden uit elkaar. Niet veel later kwam de Franse actrice Catherine Deneuve in zijn leven, en al snel werden ze het gouden koppel van de Europese cinema. Samen beleefde het paar een intense relatie van vier jaar, waarin ook vijf films met het koppel in de hoofdrol verschenen, de meeste erg gedurfd en erotisch getint. Meesurfend op de Franse Nouvelle Vague probeerde ook de Italiaanse cinema het traditionele Hollywood-stramien vaarwel te zeggen en seksuele taboes te doorbreken. Iets wat in het oerkatholieke en economisch zwakke Italië niet altijd een even gemakkelijke opgave bleek.Op 19 december 1996 stierf Mastroianni op 72-jarige leeftijd aan pancreaskanker. Zowel Catherine Deneuve als Mastroianni's wettelijke vrouw stonden aan zijn sterfbed, alsook zijn dochter Chiara. De Trevifontein werd die dag symbolisch uitgezet en met zwarte lakens gedrapeerd. Een droevige gebeurtenis die vandaag 20 jaar geleden is, maar tevens de ideale gelegenheid biedt om u onder te dompelen in de Italiaanse glitter and glamour van vervlogen jaren. Op dit moment is La Dolce Vita zelfs gewoon te vinden op Netflix: wij beloven u dat het een mooie avond wordt.