Achttien jaar na hun revolutionaire stormloop brullen Steven Spielbergs digitale dinosaurussen nog altijd even luid in de ultieme ‘Jurassic Parc Trilogy’.

Jurassic Park Ultimate Trilogy Steven Spielberg, Joe Johnston

VS, 1993-1997-2001

Universal (Blu-ray)

Films: *(*)

Extra’s: ****

Stellen dat de cinema zoals we ze kenden voorgoed veranderde op 11 juni 1993, de dag waarop Jurassic Park zijn raid inzette op de multiplexen, is geeneens overdreven. Niet dat Steven Spielbergs dinosaurussenavontuur inhoudelijk veel om het lijf had, maar zijn prehistorische beesten – een mix van animatronics en vooral heel veel grensverleggende CGI – oogden zo akelig realistisch dat mensen elkaar haast vertrappelen om er een glimp van op te vangen.

Het resultaat was een toenmalig kassarecord van bijna 1 miljard dollar, twee succesvolle sequels, een heuse dinomanie en de utopische overtuiging dat er nog amper limieten waren aan de verbeelding van filmmakers. Dankzij Spielberg en George Lucas’ wonderfabriek Industrial, Light & Magic had deze film als geen ander film met zoveel nuance en detail volledig met de computer gegenereerde creaturen op het doek losgelaten

Nochtans zag het ernaar uit dat Spielberg geen beroep zou doen op computers, maar wel op stop-motion, waarbij dinopoppen frame per frame zouden worden voortbewogen. Toen Universal in 1990 de rechten verwierf op Michael Crichtons sciencefictionbestseller voelde ILM zich immers nog niet klaar voor de grote digitale sprong voorwaarts. Drie jaar gingen er overheen om de vereiste technologie op punt te stellen, renderfarms op te drijven en de CGI naadloos bij de live-actiondecors en acteurs te laten aansluiten.

De eerste film mag met zijn platte personages en dito huiverplot over een prehistorisch pretpark dan geen hoogtepunt uit Spielbergs oeuvre zijn, op de prestigieuze spektakelscènes en majestueuze score van John Williams valt bijna twee decennia later nog steeds weinig af te dingen. Helaas wisten de sequels – het eveneens door Spielberg geregisseerde The Lost World (1997) en het door Joe Johnston ingeblikte Jurassic Park III (2001) – de maaltanden des tijds minder goed te doorstaan. Zelfs nu de CGI alweer lichtjaren verder staat, bevatten die echter nog genoeg oogsnoep om smakelijk een doos popcorn bij weg te happen.

Deze Ultimate Trilogy bevat als vanzelfsprekend de drie films in een prima HD-transfer, die vooral delen één en drie als vanouds doet blinken. Bovendien klinken de soundtracks tamelijk indrukwekkend, wat geen verrassing is aangezien ze ook bij de release al als uit de kunst te boek stonden. Extra’s zijn de eerder uitgegeven making-ofs, deleted scenes en trailers, met als gloednieuwe bonus: de retrospectieve docu Return to Jurassic Park van Laurent Bouzereau. Daarin komen niet alleen Spielberg en Johnston aan het woord, maar ook cameramannen Dean Cundey en Janusz Kaminski, plus castleden Jeff Goldblum, Laura Dern en Sam Neill.

Dave Mestdach