Locaties: Antwerpen, Amsterdam, Tanger
...

'Ze vergeten dat Tupac en Tony Montana geliquideerd werden', zegt Bilall Fallah. 'In het echt krijg je maar één leven.' Dat is zo'n beetje de tragiek van de vier kleine garnalen van op 't Kiel die centraal staan in Patser, de nieuwe film van Fallah en zijn kompaan Adil El Arbi. Over de overvalscène die ze op de foto voorbereiden willen ze verder niets kwijt. De man in het midden - 'Een figurant?' 'Een passant?''Dit is Sherlock-shit!''Wat een patserblik en -baard!' - zeggen ze niet te kennen. Over dromen van hoes en blingbling willen ze wel praten. 'Van South Central LA, de favela's van Brazilië over de banlieues van Parijs tot hier bij ons: een nieuwe generatie jongeren is opgegroeid met GTA-games, gangstarap en Scarface en droomt van opscheppen met een patserbak, een dito villa en babes. Als je niet alle kansen krijgt om burgerlijk ingenieur te worden, heeft dat een sterk effect.' Hun vier filmpatsers, drie jongens en een meisje, worden overmoedig. Ze rippen - zeer losjes gebaseerd op de Turtle-bende uit Borgerhout -een pakket Colombiaanse kartelcoke. Een huurmoordenaar jaagt hen op tot in het Marokkaanse Tanger. Ze ontketenen een bendeoorlog van coke capital Antwerpen,waar zich ook een bende racistische politieagenten ophoudt die 'allochtonen en illegalen afpeert', tot Amsterdam. 'Patser is onze hommage aan de gangsterfilm', zegt El Arbi. 'Het zal er heftig aan toe gaan, maar de film is lichter van toon dan Black. Soms wordt het zelfs uitgesproken grappig. Hoofdpersonage Adamo, de rol van Matteo Simoni, is een verteller à la Jordan Belfort in The Wolf of Wall Street of Henry Hill in Goodfellas. Je wilt hem als maat hebben - en hij doet fucked-up shit.'