Entertainmentmaatschappij Disney wil zijn pijlen richten op online gaming. Onlangs kocht het monsterbedrijf al een ontwikkelaar van iPhone-games, en nu neemt het Playdom over, een gamesontwikkelaar die spelletjes levert aan de populaire social networkingsites Facebook en MySpace.

Playdom bestaat amper tweeënhalf jaar, maar maandelijks worden hun games - de meest bekende zijn 'Social City', 'Sorority Life' en 'Mobsters' - door zo'n 42 miljoen gebruikers gespeeld.

De overname - waar Disney maar liefst 763 miljoen dollar (587 miljoen euro) voor op tafel legt - wordt normalerwijze in het vierde kwartaal van dit jaar afgerond.

Michael Ilegems

Entertainmentmaatschappij Disney wil zijn pijlen richten op online gaming. Onlangs kocht het monsterbedrijf al een ontwikkelaar van iPhone-games, en nu neemt het Playdom over, een gamesontwikkelaar die spelletjes levert aan de populaire social networkingsites Facebook en MySpace. Playdom bestaat amper tweeënhalf jaar, maar maandelijks worden hun games - de meest bekende zijn 'Social City', 'Sorority Life' en 'Mobsters' - door zo'n 42 miljoen gebruikers gespeeld. De overname - waar Disney maar liefst 763 miljoen dollar (587 miljoen euro) voor op tafel legt - wordt normalerwijze in het vierde kwartaal van dit jaar afgerond.Michael Ilegems