De Oscarpronostiek van Dave Mestdach

Zondag worden in Los Angeles de 85e Oscars uitgereikt. Focus-filmrecensent Dave Mestdach geeft zijn pronostiek.

BESTE FILMGenomineerden: Amour, Argo, Beasts of the Southern Wild, Django Unchained, Les Misérables, Life of Pi, Lincoln, Silver Linings Playbook, Zero Dark Thirty‘The Master’ zou moeten winnen, omdat het veruit de intelligentste, meest experimentele en ambitieuze ‘grote’ film van het jaar is. Net daarom zal het de prijs natuurlijk niet winnen, want laten we eerlijk blijven: het Oscargala blijft in eerste instantie een feestje waarop Hollywood over zichzelf kan masturberen in smoking en galajurk, en géén hoogmis van pure onversneden cinefilie. Uiteindelijk zal het gaan tussen Argo en Lincoln. Hoewel de meeste prijzen gingen naar Argo gok ik toch op die laatste omdat het een archetypische Oscarfilm is: historisch, statig en prestigieus. Wie er hier onterecht niet bijstaat is ‘Killer Joe’. Een heerlijk sardonische comedy noir, maar te extreem van vorm en inhoud om genomineerd te worden door het brave bejaardenclubje van de Academy.

BESTE REGISSEURGenomineerden: Michael Haneke, Ang Lee, David O. Russell, Steven Spielberg, Benh Zeithlin
Uiteraard zouden de categorieën beste regisseur en beste film altijd aan elkaar gekoppeld moeten worden, ook al is dat niet altijd het geval. Spielberg zal deze Oscar wel winnen, want ‘Lincoln’ is een film over een Amerikaans monument gemaakt door een Amerikaans monument, met in de hoofdrol een Brits monument. Van mij mag Michael Haneke winnen, als bekroning voor heel zijn oeuvre dat door en door antiHollywoodiaans is en de ironie daarvan zou mij wel amuseren. Paul Thomas Anderson is in dit lijstje schaamtelijk over het hoofd gezien. Hij is de meest avontuurlijke en ambitieuze Amerikaanse regisseur van zijn generatie en wordt bovendien alsmaar radicaler. Hij vaart in de tegen de popcornstroom en is dus iemand om te koesteren.

BESTE ACTEUR Genomineerden: Bradley Cooper, Daniel Day-Lewis, Hugh Jackman, Joaquin Phoenix, Denzel WashingtonDaniel Day-Lewis mag nu al zijn Oscarspeech schrijven. Het is een monument binnen Hollywood, hij heeft het imago van dé ultieme method actor te zijn en wordt hiervoor door zijn collega’s op handen gedragen. Joaquin Phoenix zou moeten winnen, omdat hij zo mogelijk nog gedrevener acteert dan Day-Lewis en nog meer opgaat in zijn rol. Hij speelt in The Master met veel klasse een seks- en drankverslaafd enfant sauvage, een bijna karikaturaal duistere rol. Matthew McConaughey zou hier moeten tussenstaan voor zijn rol in Killer Joe. Hij toont voor het eerst dat hij een leading rol in een serieuze film kan dragen en een psychopaat met het lichaam van McConaughey en diens heerlijk sappige Texaanse accent, what is there not to like ?

BESTE ACTRICEGenomineerden: Jessica Chastain, Jennifer Lawrence, Emmanuelle Riva, Quvenzhané Wallis, Naomi Watts
Ik gok dat Jessica Chastain met de prijs gaat lopen, omdat ‘Zero Dark Thirty’ toch een prijs moet winnen en die voor Beste Film en Regie zal het niet zijn. Wat mij betreft verdient Emmanuelle Riva de Oscar, als eerbetoon voor haar carrière. Ze begon haar loopbaan vijftig jaar geleden met een klassieker, ‘Hiroshima Mon Amour’, en het zou passend zijn mocht ze een Oscar krijgen voor ‘Amour’, de klassieker in wording waarmee ze haar carrière vermoedelijk afsluit. Wie hier onterecht niet bij zit, is Michelle Williams die in Meek’s Cutoff laat zien dat je ook kan ontroeren zonder pathos, zonder elke zin te declameren met een trillende onderlip en desnoods zelfs zonder woorden.

BESTE MANNELIJKE BIJROLGenomineerden: Philip Seymour Hoffman, Robert DeNiro, Alan Arkin, Tommy Lee Jones, Christoph Waltz
Philip Seymour Hoffman moet en gaat de Oscar winnen. ‘The Master’ is een echte acteursfilm en Hoffman speelt tegelijk heel krachtig en met veel finesse. Hij heeft een soort robuuste elegantie over zich en is mooi in zijn lelijkheid. De Niro zou ook mogen winnen, al was het maar als teken dat hij moet stoppen met zijn carrière te massacreren met onnozele komedies en dito B-thrillers. Ik snap niet wat Christopher Waltz ertussen staat te doen. Die man is geen acteur maar een kolderesk nevenverschijnsel. Ik ga trouwens hoegenaamd niet akkoord met alle lijstjes hier, maar dat is al jaren het geval. Hollywood is een land der blinden waar eenoog koning is, en eenoog blijkt nog eens last te hebben van staar op de koop toe.

BESTE VROUWELIJKE BIJROL Genomineerden: Sally Field, Anne Hathaway, Jacki Weaver, Helen Hunt, Amy Adams
Dit is traditioneel een zwakke categorie, omdat de prijs hier meestal gaat naar de actrice die er in slaagt om het meeste aantal Kleenexen vol te snotteren in het minste aantal minuten. Ik gok op Helen Hunt, ook al is The Sessions een klein filmpje, omdat ze al jaren meedraait zonder ooit de A-list te hebben gehaald en zich in deze kleine rol zich letterlijk en figuurlijk blootgeeft. Een bekroning van een unsung siren. Daar houdt Hollywood van. Het is trouwens schandalig dat Gina Gershon hier niet bijstaat en iedereen die de slotscene van Killer Joe heeft gezien – waarin ze een kippenboutje pijpt – zal dat – euh – volmondig beamen.

BESTE BUITENLANDSE FILMGenomineerden: Amour, Kon-Tiki, No, A Royal Affair, Rebelle

‘Amour’ verdient te winnen en is ook topfavoriet. Als hij verliest, zal het alleen van zichzelf zijn omdat hij ook in de categorie beste film zit en sommige Academyleden dat mogelijk dubbelop vinden. Al komen in de categorie wel vaker verrassingen voor, want veel hangt af van het lobbywerk achter de schermen. Er zou een Oscar voor de Beste Lobbyist moeten komen. In dit lijstje zou zeker ‘Holy Motors’ moeten staan: een droom van een film. Letterlijk en figuurlijk. Hij bespot, beweent en bejubelt alle facetten van het leven en van de cinema, gemaakt door een regisseur – Léos Carax – die pellicule door zijn aderen heeft stromen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content