De Oscarpronostiek van Dave Mestdach: ‘Door ‘Carol’ niet te nomineren maakt Academy zich belachelijker dan Sean Penn in ‘I Am Sam”

Dave Mestdach
Dave Mestdach Chef film van Knack Focus

In de aanloop naar de Oscars, polst Knack Focus naar de Oscarpronostiek van tal van filmkenners. Vandaag: Dave Mestdach, filmcriticus van Knack Focus.

BESTE FILM

De genomineerden: The Big Short / Bridge of Spies / Brooklyn / Mad Max: Fury Road / The Martian / The Revenant / Room / Spotlight

Mad Max: Fury Road
Mad Max: Fury Road

Gaat winnen:

The Revenant, en als prima gemaakte survivalwestern met een Hollywoodster die dik tweeënhalf uur ligt te rochelen en te reutelen, valt daar weinig tegen in te brengen. Een kaper op de indiekust is Spotlight, een solide dossierthriller over kindermisbruik in de kerk, zeker omdat The Revenant-regisseur Iñárritu vorig jaar al de hoofdvogel heeft afgeschoten met Birdman. Ook bankencrisissatire The Big Short lijkt niet kansloos, al zou dat een even grote overschatting zijn als die keer dat Jempi Coopman de ring in stapte tegen Mohammed Ali.

Moet winnen:

Waarom niet Mad Max: Fury Road, een post-apocalyptische joyride die je het zweet, het zand en de benzine doet proeven? Maar allicht oordeelt de Academy dat er te weinig inhoud in de tank zit om de ‘serieuze drama’s’ voorbij te racen, wat in se bullshit is. Nog onbegrijpelijker is dat Todd Haynes’ magnifieke melodrama Carol in dit rijtje ontbreekt. Dat had met lengtes voorsprong moeten winnen. Door Carol niet te nomineren, maakt de Academy zich nog belachelijker dan Sean Penn in I Am Sam destijds.

BESTE REGISSEUR

De genomineerden: Adam McKay (The Big Short) / Alejandro González Iñárritu (The Revenant) / Lenny Abrahamson (Room) / Tom McCarthy (Spotlight) / George Miller (Mad Max: Fury Road)

George Miller
George Miller© Reuters

Gaat winnen:

Met Mad Max maakt George Miller een comeback van jewelste, door de jonkies op zijn 70e te tonen hoe je een potente actiefilm ineenbokst. Zijn naaste belager wordt Iñárritu, maar die won in deze categorie ook al met Birdman, wat ongetwijfeld in zijn nadeel speelt.

Moet winnen:

De maker van de beste film. Want de beste film wordt nu eenmaal gemaakt door de beste regisseur. Ook hier is Todd Haynes, die in Carol een masterclass filmmaken geeft, de grote afwezige, terwijl Tom McCarthy in Spotlight knap, discreet werk levert met complexe materie. Ook Steven Spielberg zou niet misstaan, voor zijn old-school vakmanschap in Bridge of Spies.

BESTE ACTEUR

De genomineerden: Bryan Cranston (Trumbo) / Matt Damon (The Martian) / Leonardo DiCaprio (The Revenant) / Michael Fassbender (Steve Jobs) / Eddie Redmayne (The Danish Girl)

Leonardo DiCaprio
Leonardo DiCaprio© Reuters

Gaat winnen:

DiCaprio. Na zes niet-verzilverde nominaties móét het nu wel, want harder afzien dan in The Revenant – zeg maar The Passion of the Leo – kan haast niet. Of hij zou per abuis op de set van FC De Kampioenen 3 moeten belanden. Mijn gedacht!

Moet winnen:

Met DiCaprio valt, zeker gelet op de flauwe concurrentie, best te leven, al is en blijft dat blonde blaagje wat overroepen en is Fassbender in se een groter en veelzijdiger talent.

BESTE ACTRICE

De genomineerden: Cate Blanchett (Carol) / Brie Larson (Room) / Jennifer Lawrence (Joy) / Charlotte Rampling (45 Years) / Saoirse Ronan (Brooklyn)

Carol-regisseur Todd Haynes, hier naast Cate Blanchett (links)
Carol-regisseur Todd Haynes, hier naast Cate Blanchett (links)© Reuters

Gaat winnen:

Volgens de bookies mag Brie Larson, die het aardig doet in het verder veeleer gewone Room, nu al haar dankspeech voorbereiden.

Moet winnen:

Cate Blanchett, al was het maar ter compensatie voor het niet nomineren van Haynes en Carol in de categorieën beste regisseur en beste film. Ook Charlotte Rampling zou op haar oude dag mogen winnen, voor haar rol in het mooie relatiedrama 45 Years.

BESTE NIET-ENGELSTALIGE FILM

De genomineerden Embrace of the Serpent (CO) / Mustang (F) / Son of Saul (H) / Theeb (HKJ) / A War (DK)

Son of Saul
Son of Saul

Gaat winnen:

Son of Saul is de gedoodverfde favoriet. Holocaustdrama’s doen het sowieso altijd goed bij de Academy – zelfs sentimentele soffen als La vita è bella – en dit is ook nog eens een intens cinematografische en moreel dwingende ervaring: een trip door de gaskamers van Auschwitz die aankomt als een dreun.

Moet winnen:

Son of Saul. De rest staat geeneens op de finishfoto.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content