1. Wonderstruck (Todd Haynes)

'Todd Haynes is, met films als Mildred Pierce en Carol, een van de belangrijkste regisseurs van de laatste twee decennia', steekt Dave Mestdach zijn selectie van wal. 'Zijn nieuwste film is een coming-of-age-verhaal met twee verhalen, met verschillende personages en in verschillende tijdsvakken gesitueerd.'
...

'Todd Haynes is, met films als Mildred Pierce en Carol, een van de belangrijkste regisseurs van de laatste twee decennia', steekt Dave Mestdach zijn selectie van wal. 'Zijn nieuwste film is een coming-of-age-verhaal met twee verhalen, met verschillende personages en in verschillende tijdsvakken gesitueerd.' 'Haynes weeft die prachtig aan elkaar in een ware hommage aan de cinema zelf. Daar hoort prachtige symfonische muziek, gecomponeerd door Carter Burwell, de vaste componist van de Coenbroers. en wonderlijke 35mm-beelden die je terugvoeren naar het New York van de twenties en seventies. 'Het geheel is een beetje sentimenteler dan we gewoon zijn van Haynes, maar het zit vol métier en is prachtig om naar te kijken.'Mestdach heeft Tom of Finland nog niet gezien, maar het onderwerp van de biopic, een kunstenaar die de hele homo-erotische beeldcultuur van latex en leder bij elkaar heeft getekend, intrigeert hem te veel om de film niet te vermelden. 'Iedereen wil daar toch een film van zien? Hij is niet alleen een icoon van de undergroundkunst, hij heeft ook een interessant leven gehad. In het oerconservatieve Finland van na de Tweede Wereldoorlog moest hij zijn geaardheid verbergen. Pas later kreeg hij commercieel succes.'Met The Square heeft Film Fest Gent de winnaar van de Gouden Palm in huis, al was dat volgens Mestdach niet helemaal verdiend. 'Maar het blijft een goede film, hoor. Alleen al de sleutelscène, waarin een performance-artiest een kwartier lang halfnaakt een aap imiteert op een chic gala, is een entreeticket waard.'Zoals altijd ging Östlund zijn inspiratie halen in de sociologische hoek. 'Hij baseerde de film op een kunstinstallatie die hij in een museum maakte, een vierkant waarin zogezegd niks kon gebeuren en absoluut vertrouwen heerste', legt Mestdach uit. 'Het idee was dat je zelfs je portefeuille in dat vierkant moest kunnen achterlaten zonder dat die gestolen zou worden. Dat is de theorie, maar in praktijk blijkt zoals wel vaker dat de mens gewoon een aap in maatpak is.'Film Fest Gent geeft dit jaar extra veel aandacht aan de Italiaanse cinema en toont ook heel wat klassiekers uit het laarsvormige land. Onze filmman pikte er dé grote klassieker van Bernardo Bertolucci uit, naar het boek van Alberto Moravia. 'Jean-Louis Trintignant speelt een gewone man die, om zijn dromen waar te maken, een enthousiaste volgeling van Benito Mussolini wordt en zo profiteert van een moreel corrupt regime. Kortom, de film brengt een psychologische sterk portret van de proto-fascist die in ieder van ons schuilt. Een film die het kijken én herbekijken waard is, zeker als je naar de recentste verkiezingen in Europese landen kijkt.''De regisseur, ook bekend van zijn vorige film The Lobster, is de bekendste naam uit de Griekse weird wave. Hij combineert het surrealisme van Buñuel met het ijskoude van Kubrick en de mythe van Iphigenia. Colin Farrell speelt een chirurg in Amerikaans ziekenhuis, die een ongezonde vriendschap begint met een tiener, die zich steeds meer begint te bemoeien met zijn leven en dat van zijn gezin. Het resultaat wordt heel koud en sec geserveerd en culmineert in een chiller van heb-ik-jou-daar.