D’Ardennen scoort in Toronto bij distributeurs en pers: ‘De volgende stap na Rundskop’

© Savage film/Maarten Verminck

D’Ardennen, de debuutfilm van Robin Pront, ging deze week in première op het filmfestival van Toronto. De Franse en Italiaanse distributierechten zijn al verkocht en ook de pers reageert enthousiast. ‘Een veelbelovend en stoutmoedig debuut’, klinkt het op verschillende filmsites.

Nog voor het grote publiek in Toronto de film had gezien, waren de Italiaanse rechten voor D’Ardennen al verkocht. Satine Films, dat eerder al toehapte op The Broken Circle Breakdown, mag de film van Pront nu gaan distribueren in de laars.

Voor de Franse rechten barstte een heuse strijd los. Diaphana Films won het pleit en noemde D’Ardennen ‘een verrassend debuut van een nieuw belangrijk filmmaker.’

Producent Bert Van Langendonck kijkt dan ook vol vertrouwen naar de komende weken. ‘Dat de distributierechten voor twee belangrijke bioscoopmarkten nu al zijn getekend, bevestigt mijn geloof in de kracht van de film. D’Ardennen kan wereldwijd een groot publiek aanspreken’, klinkt het.

Donker, maar kunstig

Ook op enkele grote filmblogs is D’Ardennen, die in het buitenland The Ardennes heet, een hot topic. De film wordt vaak vergeleken met Rundskop. ‘Het is een soort logische volgende stap vanuit Rundskop. De film verankert zich in de realiteit van de personages en duwt hen dan tot extremen’, zegt Twitch. ‘De film is donker, maar kunstig. De atmosfeer is zo macaber als ze mooi is’, klinkt het bij Indiewire.

The Hollywood Reporter noemt de eerste langspeler van Pront ‘een veelbelovend en moedig debuut.’ Twitch besluit: ‘D’Ardennen ligt op de grens tussen arthouse en genrefilm, maar kan de liefhebbers van allebei bekoren.’ (JVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content