Bergman Babes

Bergman Babes
Haar naaktscène in Een Zomer met Monika was een van de eerste in de Europese cinema na de Tweede Wereldoorlog. België onthaalde die film als ee, pseudo-erotische productie. Andersson bleef ook na haar affaire met Bergman pretentieloze maar onmiskenbaar sensuele vrouwen voor hem neerzetten. Haar naturel is nog te bewonderen in Glimlach van een Zomernacht, Als in een Donkere Spiegel, Kreten en Gefluister en Fanny en Alexander.

Harriet Andersson * 1932

Haar naaktscène in Een Zomer met Monika was een van de eerste in de Europese cinema na de Tweede Wereldoorlog. België onthaalde die film als ee, pseudo-erotische productie. Andersson bleef ook na haar affaire met Bergman pretentieloze maar onmiskenbaar sensuele vrouwen voor hem neerzetten. Haar naturel is nog te bewonderen in Glimlach van een Zomernacht, Als in een Donkere Spiegel, Kreten en Gefluister en Fanny en Alexander.

Ingrid Thulin * 1926 - 2004

Leerde Bergman in het theater kennen. Haar rol in Wilde Aardbeien zorgde voor een internationale doorbraak. Haar bekendste personage is wellicht de tuberculeure, lesbische Esther, die in De Grote Stilte op haar hotelkamer blijft terwijl haar zus Anna in de stad naar vrijblijvende seksuele contacten zoekt. Thulin maakte nog zes andere films onder Bergman, en kon ook Luchino Visconti bekoren.

Bibi Andersson * 1935

Berit Elisabeth of Bibi Andersson was amper vijftien toen bergman haar regisseerde in een reclamefilm voor zeep. Ze werd getypecast als frisse, jonge Zweedse met een natuurlijke schoonheid. De rol van haar leven was wellicht die van verpleegster Anna in Persona. Wellicht, want ze speelde ook een hoofdrol in Bergmans bekendste film: Het Zevende Zegel. Bibi was van de partij in dertien Bergmanfilms.

Eva Dahlbeck * 1920 - 2008

'Oorlogsschip Vrouwelijkheid' was de bijnaam die de meester voor haar bedacht. Ze werkten vooral in de jaren vijftig samen. haar volwassen charme inspireerde Bergman zowaar tot een aantal komedies... Nu ja: minder pessimistische films. Een klassieker is haar 'geblokkeerde-lift'-scène met Gunnar Björnstrand in Wachtende Vrouwen.

Liv Ullmann * 1939

Een iets minder opwindende, meer klassieke schoonheid is Liv Ullmann. Ze was al een vermaarde toneelspeelster toen Bergman haar vroeg om in Persona een actrice te spelen die na een veeleisende rol niet meer kan spreken en langzaam van identiteit wisselt met de jonge verpleegster die haar verzorgt. De seksscène met Bibi Andersson ging over de tongen. Ullmann werd de levensgezellin en muze van Bergman. ze speelde onder andere voor hem in Schreeuw Zonder Antwoord, Scènes uit een Huwelijk en Herfstsonate, met ene Ingrid Bergman als tegenspeelster. Ze regisseerde Bergmans scenario's toen hij dat zelf niet meer zag zitten. Zo'n veertig jaar later is ze nog steeds een schoonheid.

Lena Olin * 1955

'Ze is een sterke, mooie, levendige persoon, onvervaard emotioneel, soms wat chaotisch en voorzien van een goed functionerend gezond verstand', zei Bergman over Lena Olin. Fanny en Alexander is de enige grote film waarin ze meespeelde. Samen maakten ze drie films en drie theaterstukken. Vandaag is ze mevrouw Lasse Hallström en haalt ze aan de ontbijttafel herinneringen op aan haar rollen in Chocolat en The Unbearable Lightness of Being.

Pernilla August * 1958

Was nog een studente toen ze een rolletje kreeg in Fanny en Alexander. Als filmactrice brak ze door met de rol van Bergmans moeder Anna in The Best Intentions. Deze film van Bille August naar een scenario van Bergman won in 1992 de Gouden Palm, en Pernilla keerde naar Zweden terug met de prijs voor de beste actrice. Ze dook ook op in Bergmans tv-film In the Presence of a Clown als Karin Bergman, en speelde zijn moeder nogmaals in het door Liv Ullmann geregisseerde Private Confessions. Het bracht George Lucas op het idee om haar te vragen om Anakin Skywalkers moeder te spelen in Star Wars. Haar regiedebuut Beyond is in Gent geselecteerd voor de competitie.