Het is voorlopig dé reeks van het voorjaar, maar de kans bestaat dat u na de laatste aflevering met enkele vragen zit. Zoals daar zijn: hoe zat dat met die tijdsloop? Wat was dat met die sinaasappel? Wat was die stoet? En: waar heb ik eigenlijk naar zitten kijken?

Met vertolkingen in Undercover, Over water en De Patrick bevestigde hij in 2019 nog maar eens wat we allemaal al wisten: steengoede acteur, die Kevin Janssens. Ex-huisgenoot en boezemvriend Stefaan Degand keerde dan weer terug naar de opera, een oude vlam. Een poging tot gesprek tussen boezemvrienden, over compromisloos wezen met choco, linkse hobbyisten en, zoals dat dan gaat, de liefde 'Wil ik nog wel spelen? Mijn muze is dood. Ik voel de behoefte om het roer helemaal om te gooien.'

Zoek niet verder naar de filmpersoonlijkheid van het jaar, want Adam Driver speelt in 2019 alles en iedereen stuk: als politiek onderzoeker in The Report, tegen kerst als Kylo Ren in het Star Wars-sluitstuk én volgende week als falende echtgenoot in het briljante echtscheidingsdrama Marriage Story van Noah Baumbach. 'Een Oscar? Daar heb ik geen controle over. Waarom zou ik er dan energie insteken?'

Ze heeft één single uit, waarvoor ze meteen Rosalía's rechterhand El Guincho kon strikken, die in één moeite ook haar nog te verschijnen debuutalbum in goede banen leidde. De Brusselse Lous heeft eindelijk de wind mee, en dat is een klein mirakel. 'Ik heb mijn hele leven lang moeten horen dat ik een mislukkeling ben.'

Nu Apple TV+ ook in ons land gelanceerd is en Disney+ dra in de VS van start gaat, barst de tv-oorlog pas definitief los. De eerste winnaars zijn al bekend. De makers van Game of Thrones gingen voor 200 miljoen dollar naar Netflix. De broers achter Stranger Things bleven bij Netflix voor een bedrag van negen cijfers. J.J. Abrams zei neen tegen een half miljard dollar van Apple TV+. En de man achter Batwoman verdient vijf keer zoveel als Kevin De Bruyne. Niks dat meer zegt over de proporties van de streamingstrijd dan de krankzinnige bedragen die showrunners vandaag naar het hoofd gesmeten worden.

Joost. Gewoon Joost. Na Billie Eilish moet het de naam geweest zijn die het meest over de tongen ging tijdens de voorbije editie van Pukkelpop. Hij komt uit Friesland, heeft een verleden als youtuber en noemt zichzelf de blanke Paul de Leeuw, maar het is beter dat u hem toch maar serieus neemt. Weinig artiesten hebben namelijk interessantere dingen te zeggen over wat muziek in 2019 voor jonge mensen dient te zijn.

Als acteercarrières in golven verlopen, mogen we stilaan van een Neuville Vague spreken. Dit voorjaar overtuigde ze in De dag, dit najaar schippert ze tussen juryplicht en zombies in De twaalf en Yummy. En ondertussen werkt ze ook aan haar eigen film. 'Een van de belangrijkste lessen die ik mijn dochter wil meegeven, is dat ze eerst voor haar eigen geluk moet gaan. Dan moet ik toch het goede voorbeeld geven?'

Vrouwen zijn nog steeds dungezaaid op de Vlaamse stand-uppodia, en vrouwen met Arabische roots al helemaal. Doodzonde, dat snapt iedereen die de Vilvoordse Serine Ayari - volgend jaar ook te zien in het nieuwe seizoen van De luizenmoeder - al vlotjes zag schakelen tussen ramadan- en de betere piemelgrappen. 'Ja, Linda, ja. We hebben allemaal angsten en maandstonden. Maar graaf de volgende keer misschien toch iets dieper.'

Geen popster die zoveel referenties - naar andermans platen en naar haar eigen heden en verleden - in haar nummers stopt als Lana Del Rey. En dat is er op haar jongste album Norman Fucking Rockwell! zeker niet minder op geworden. Wij legden het sleutelnummer Venice Bitch op de dissectietafel.