Caribou op het Cactusfestival 2014: Het schuimpje na de maaltijd

Caribou @ Cactusfestival 2014 © Wouter Van Vaerenbergh

Wie na het verschroeiende optreden van Afghan Whigs nog zin had in een feestje, werd op zijn wenken bediend door Caribou. Het Canadese gezelschap onder leiding van Daniel Victor Snaith, zorgde op Cactus voor een aftershow die vooral door de danslustigen werd gesmaakt.

PLUS

Elektronische clubmuziek heeft de reputatie op het podium oeverloos saai te zijn. Dat besefte Caribou blijkbaar ook en dus pareerde het de potentiële kritiek van de sceptici door alles zoveel mogelijk live te spelen. Enkele jaren geleden ging Snaith nog voor anker in de Gentse Vooruit met zijn Caribou Vibration Ensemble, een elfkoppige big band waarvan destijds, behalve Kieran Hebdan alias Four Tet, ook de blazers van het Sun Ra Arkestra deel van uitmaakten. Zo spectaculair zou het in Brugge niet worden, maar door de aanwezigheid van een gitarist, een bassist (die af en toe zong) en een drummer wist Daniel Victor Snaith, die zelf aan knopjes morrelde en zijn synths bediende, toch een groepsgevoel op te roepen.

Binnenkort brengt Caribou met ‘Our Love’ een nieuwe langspeler uit, maar daarvan kregen de toeschouwers voorlopig enkel de titeltrack en ‘Can’t Do Without You’ te horen. Voor het grootste deel van de show viel de band dus terug op het vier jaar oude ‘Swim’ en dat had dan weer het voordeel dat het publiek met de meeste nummers al vertrouwd was. ‘Bowls’ werd gekenmerkt door een zuigende ritmiek en metalige percussieklanken, ‘Leave House’ was dubby pop waarbij stilstaan onmogelijk was, maar onze favorieten waren nog steeds het onweerstaanbare ‘Odessa’, waarin Snaith even een fluit bespeelde, en de tot meer dan vijftien minuten uitgesponnen uitsmijter ‘Sun’. Het publiek schudde fluks met de heupen, liet zich leiden door de beat, stak de handen in de lucht en was tevreden, zodat de tweede festivaldag met positieve vibes werd afgerond.

MIN

Na de verpletterende prestatie van Afghan Whigs viel de muziek van Caribou toch een beetje licht uit. Het was het schuimpje na de maaltijd, zeg maar. Bovendien toonde Snaith zich een weinig charismatische frontman, die ook als zanger geen al te hoge ogen gooide (tenzij er stemvervormers aan te pas kwamen, uiteraard). Vier jaar na ‘Swim’ hadden we overigens op méér nieuw lekkers gehoopt dan de Canadezen in Brugge op tafel brachten.

HOOGTEPUNT

‘Odessa’.

QUOTE

Daniel Victor Snaith, die een doctoraat in de wiskunde op zak heeft, had zijn spiekbriefje met gevatte uitspraken blijkbaar thuis op de keukentafel laten liggen. Hij liet dus liever zijn machines spreken.

DE SETLIST

Leave House / Found Out / Bowls / Our Love / Jamelia / Odessa / Can’t Do Without You / Sun.