Online kopen, maar tegelijk uw lokale boekenboer steunen: dat is het idee van Daniël van der Meer en Toine Donk, voormalige bezielers van Nederlandse literaire uitgeverij Das Mag. Ze doopten hun webshop Bookaroo en bedachten een ingenieus systeem om boekhandels te steunen.

Het systeem werkt als volgt: u bestelt één van de meer dan een miljoen boeken op de website van Bookaroo. Vervolgens komt uw order op een marktplaats terecht. Het eerste uur kan enkel de dichtstbijzijnde boekhandel de bestelling zien, daarna kunnen de vijf dichtstbijzijnde boekhandels op het verzoek ingaan, en na twee uur kunnen er tot tien boekhandels kiezen om de bestelling op zich te nemen. Ze sturen het boek direct op, of kunnen - als u dichtbij woont - het rechtstreeks naar uw deur brengen.

Als op het einde van de dag geen enkele boekhandel het boek wil of kan opsturen, wordt het Centraal Boekhuis ingeschakeld, de grootste dienstverlener op het vlak van boeken in het Nederlandse taalgebied. De winst op het einde van het jaar wordt dan verdeeld onder alle deelnemende boekenwinkels.

Bookaroo zit momenteel in bètafase, en wilt in de komende twee weken tienduizend boeken verkopen, om de onderneming op de kaart te zetten. Als dat niet lukt, wordt de stekker eruit getrokken. Alles wijst er niettemin op dat de Nederlanders op de goede weg zitten: aan het begin van dag twee gingen er al tweeduizend boeken over de toonbank, meldt de organisatie op Twitter.

David versus Goliath

Voorlopig zijn er nog geen plannen om het concept naar Belgische grond uit te breiden. De kans dat dat een succes zou zijn is dan ook klein, denken enkele Belgische boekhandels. 'Het concept kan werken in Nederland, dat per capita één van de grootste boekenconsumenten van Europa is', zegt Bart van Aken van de Gentse boekhandel Paard van Troje, 'maar hier werkt het anders. Wij verliezen hoogstens één klant per dag aan online boekhandels'.

Ook Maartje Swillen van boekhandel Boekarest in Leuven zou niet zonder nadenken meewerken aan het project: 'De grootste troef van onze boekhandel is het persoonlijk contact. We hebben de expertise om mensen te begeleiden in hun zoektocht, en de vriendelijkheid die ze online niet vinden. Voor ons is het belangrijker om een authentieke ervaring te creëren, door bijvoorbeeld af en toe een auteur in de winkel uit te nodigen. Dat werkt ook. Ik ken mijn vaste klanten bij voornaam, en de winkel doet het goed'.

Het grootste probleem lijkt echter de werklading te zijn. De meeste kleinere boekhandels hebben maar enkele werknemers, die niet altijd de tijd hebben om met zulke bestellingen bezig te zijn. 'Het is te veel werk voor hoe weinig het oplevert', zegt Lisa Moreels van de Antwerpse boekhandel Mark. Eén mening delen alle boekhandelaars die we raadplegen: 'Tegen Bol.com vechten is onbegonnen werk. Dat is gewoon de moeite niet waard'.