‘Strips worden te vaak over het hoofd gezien’ (Gert Meesters)

De Zwarte Madam © gf

De 78e editie van de Boekenbeurs is van start gegaan. Tot 11 november is er weer een hemel op aarde voor elke boekenwurm. Dit jaar is het thema strips. Knack Focus-recensent Gert Meesters is daar blij mee.

Strips hebben de reputatie niet op hetzelfde literaire niveau te staan als pakweg romans of novelles. Wat is uw mening?

Gert Meesters: “Zijn televisieseries volwaardige literatuur? Ik weet het niet. Dat is de vraag van één miljoen. Die kan je bij alles stellen. Het is in ieder geval iets anders, een zelfstandig medium. Strips worden vaak over het hoofd gezien in de sector. Mensen denken bij boeken nog altijd aan veel tekst, behalve bij kookboeken misschien. Terwijl strips en signerende tekenaars traditioneel bijzonder veel volk trekken op de Boekenbeurs.”

Dit jaar wordt de Beste Belgische Strip gekozen uit een shortlist van 25 albums. Wat zijn volgens u de grootste kanshebbers en wat is uw persoonlijke favoriet?

Gert Meesters: “De oudste en bekendste strips maken het meeste kans om te winnen, zoals ‘De Koningin van Onderland’ van Jommeke, ‘De Zwarte Madam’ van Suske & Wiske en Kuifjes ‘De Juwelen van Bianca Castafiore’. Er zitten ook heel mooie, recentere boeken tussen zoals ‘Toen David zijn stem verloor’ van Judith Vanistendael, maar die zijn niet zo bekend bij het grote publiek. Aangezien het publiek mag stemmen en kiezen wie de prijs in ontvangst neemt, vrees ik voor hun kansen. Mijn persoonlijke favoriet uit de lijst is ‘Zwartkijken’ van André Franquin, de geestelijke vader van onder andere Guust Flater en pleegvader van Robbedoes. Hij was één van de grootmeesters in de stripwereld. Hij gebruikte de depressieve periodes in zijn leven voor de donkere grappen van ‘Zwartkijken’. De cynische humor in combinatie met de dynamische tekenstijl kunnen mij zeker bekoren.”

Zijn er bepaalde albums die volgens u ontbreken op de lijst?

Gert Meesters: “Een boek dat absoluut op deze longlist had moeten staan, is ‘Net doen alsof is ook liegen’ van de Brusselse Dominique Goblet, een inventieve autobiografie over een moeilijke kindertijd. Ook vind ik dat de jury vaak niet het beste album uit de reeks genomineerd heeft.”

Het aanbod van Belgische strips is uitgebreid. Hoe valt hun populariteit te verklaren?

Gert Meesters: “Rond de Tweede Wereldoorlog zijn er een aantal toonaangevende auteurs opgestaan. In die tijd waren er veel verschillende publicatiemogelijkheden wat een topperiode inluidde voor de commerciële strip. Op die manier zijn reeksen zoals ‘Kuifje’ en ‘Lucky Luke’ internationaal groot geworden. Nu heeft België echter enkel nog de historische naam van ‘stripland’. We zijn ondertussen voorbijgestoken door Frankrijk, de Verenigde Staten en Japan. De bekendheid van onze nieuwe strips is minder dan in pakweg de jaren zestig, maar het Belgische volk blijft de albums wel lezen. Dat komt onder andere door de continuïteit van een aantal reeksen die al heel lang lopen. In Frankrijk wordt 50 delen al als veel beschouwd, terwijl wij hier met sommige creaties gemakkelijk over 150 uitgaven gaan. Weinig kinderen in ons land groeien op zonder een strip van Suske & Wiske, De Kiekeboes of Jommeke te lezen. Mensen die zijn opgegroeid met strips, blijven die vaak ook lezen. Al hoop ik dan wel dat ze ook eens een ander soort strips proberen (lacht).” (WH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content