Steve Jobs en Apple te boek

Leve Steve Jobs, de iPod en consorten. Het boek over de revolutionaire computerman sterft immers als een stille dood.

Steve Jobs. Hoe Steve Jobs en Apple de wereld veranderden.*

Richard Borgman, Kim Bos & Bas Roestenberg, Carrera, 232 blz., 17,90

Hmm, de klimaatcrisis is nog niet opgelost. Jawel, er is nog steeds honger in de wereld. En neen, tot nader order is Brussel-Halle-Vilvoorde nog niet gesplitst. Waarom Richard Borgman, Kim Bos en Bas Roestenberg dan al in de titel van hun boek durven te beweren dat Steve Jobs en Apple de wereld hebben veranderd? Een klein muzikaal apparaatje genaamd de iPod zal er wel iets mee te maken, net zoals de Macbook en recent de iPad – al moet nog blijken of die nu werkelijk zo revolutionair is.

Deze biografie slash bedrijfsgeschiedenis begint natuurlijk bij het begin: Steven Paul Jobs wordt geboren op 24 februari 1955. Geboren voor succes, zou je denken als je leest dat hij nu zowat 5,5 miljard dollar waard is. Not quite, kleine Steven wordt geadopteerd, experimenteert later met softdrugs, wandelt zijn blote voeten aan de universiteit liever niet naar de les, volgt daar enkel lessen kalligrafie en overleeft op cornflakes – allemaal smakelijke faits divers die de auteurs wat graag in de verf zetten.

En toch zitten er veel gaten in het relaas van Jobs persoonlijke leven. Dat Jobs zijn eerste dochter aanvankelijk niet wilde erkennen, wordt genoeg herhaald – net zoals het feit dat medewerkers amper met hem de lift in durven omdat hij daar al eens mensen durft te ontslaan en dat hij liever niet strak in het pak komt werken – maar van de relatie met zijn andere kinderen bijvoorbeeld kom je heel weinig te weten. Aangezien Jobs toch bekendstaat om zijn eigenzinnige bedrijfsleiding, zou een diepere inkijk in zijn persoon welkom zijn.

De auteurs vervallen echter liever in namedropping. Op den duur verwacht je haast dat Apples eerste toiletjuffrouw óók een eigen hoofdstukje krijgt. Product na product passeert de revue. En neen, we hoeven geen prentenboek, alleen is design voor Apple en dus ook voor Steve Jobs altijd zo belangrijk geweest dat het toch een beetje spijtig is dat er niet één schets is opgenomen. Zeker jonge Apple-adicts – en die zijn er absoluut – klinken namen als Lisa en NeXT misschien obscuur in de oren.

Eigenzinnige bedrijfsleiders, al dan niet zoals Jobs zonder diploma, zullen het boek misschien wel graag lezen, en dan vooral om in moeilijke tijden door te zetten. De min of meer chronologische opsomming van Jobs’ technologische hersenspinsels en zijn omzwervingen in de bedrijfswereld vertellen immers een verhaal van vallen en opstaan. Hoop doet leven, jawel, net als een onverzettelijk geloof in eigen kunnen. Bedrijven in nood vragen zich volgens de achterflap ook af wat Steve zou doen. Het lezen van dit boek is het waarschijnlijk niet

Barbara De Coninck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content